cherins

Hos doktorn är man trygg

Kategori: Berättelser om vardagsrasism

Här kommer den andra delen i min följetong om vardagsrasism. Den unga kvinna som nedan berättar om en händelse från förra sommaren klär sig i traditionell muslimsk klädsel.

"Förra sommaren hade jag problem med blödningar och svåra smärtor i underlivet. Det var mitt första besök hos gynekologen och jag var jättenervös. Jag bad därför min kompis följa med mig. Vi skulle mötas upp på sjukhuset men hon råkade gå fel och han därför inte i tid. Jag var där i god tid.  Jag slår mig ner i väntrummet och väntar på att någon ska komma till receptionen så jag kan anmäla mig. Efter fem minuter kommer en sköterska och jag anmäler mig. Läkaren kommer därefter in till väntrummet och ropar upp mig. Här är jag, säger jag och reser mig upp. Precis då ringer min väninna för att dubbelkolla vilken sjukhusingång hon ska till.

Medan vi går till undersökningsrummet skriker läkaren till mig med hög röst – Du är sen och det är oförskämt att tala i telefon!

Jag ber om ursäkt och försöker förklara att min vän gått fel men läkaren vill inte höra på mig. Hon skriker åt mig att ”i Sverige stänger man minsann av telefonen” att ” invandrare aldrig kan lära sig” och att vi ”inte ens kan lära oss passa tider”.

Jag samlar mig lite och frågar henne vad hennes problem är, varför hon skriker på mig. Jag upplever situationen väldigt obehaglig. Jag säger också att jag tycker hon är otrevlig mot mig.

Under tiden jag pratar ropar läkaren plötsligt: FJORTON! – Det är fjorton minuter kvar av din undersökningstid, fortsätter hon. Väljer du att diskutera bort den eller ska vi undersöka dig?

Jag var helt skakig och himla rädd, men framförallt hade jag fruktansvärt ont. Jag behövde verkligen bli undersökt.  Jag börjar berätta för henne vad jag har för besvär men hon lyssnar inte. Hon avbryter mig. – Klä bara av dig på nederkroppen. Folk som du har så himla mycket kläder på sig så vi hinner bli gamla innan ni klätt av er. Sedan skriker hon TOLV!

Hon sätter på sig handskarna men jag känner att det inte funkar, jag vill inte att hon undersöker mig. Jag säger att jag inte vill bli undersökt av någon som är så aggressiv.  Jag säger också att jag vill prata med hennes chef omedelbart. Hon hånskrattar år mig och säger att ingen chef finns på plats.  – Du får gärna anmäla mig, inget kommer ändå hända, fortsätter hon.

Jag har aldrig varit så arg i mitt liv!

Jag blev senare uppringd av läkarens chef som bad om ursäkt för att läkaren haft en dålig dag."

 

/C

Kommentarer

  • em säger:

    Dalig dag? Det där var det värsta jag hört! Hoppas verkligen hon anmälde till patientnämnden, bade gynekologen och dennes chef. Jag blir sa otroligt ledsen av sadant här, men det är viktigt att läsa. Man vill inte tro att detta händer 2011 i Sverige... All styrka till kvinnan i fraga och alla andra som utsätts för liknande övergrepp!

    2012-01-30 | 13:39:17
    Bloggadress: http://mittiemellan.wordpress.com
  • ljudlega säger:

    Herregud, det där var det vidrigaste. Visst har jag själv varit med om gynekologer som skällt på en "Har du sex? VARFÖR DET? Du borde inte ligga med människor, vet du inte hur det ser ut?" eller klämt en med spekulum, eller allmänt bara betett sig illa, men det här var ju långt mycket värre. Anmäl anmäl ANMÄL säger jag. Sånt ska man inte komma undan med!

    2012-01-30 | 13:49:22
  • alan priemel säger:

    , det här liknar sånt som sker dagligen i ett rationellt sjukt-hus i sverige , Oavsett skylls det alltid , på den som drabbas av taskig personalbemanning , finns ingen dålig dag på sjukhus , bara dålig planering som blir varjedagproblem ,

    2012-01-30 | 13:50:26
  • Ummu Habibah säger:

    varit med om liknande. plus blivit kränkt, personligen. äcklad.

    oj förlåt för en försenad kommentar - trots mina 18 i sverige har denne invandrarinna inte lärt sig passa tider. Må Allah få läkaren från denna berättelse, och som är likasinnade som hon, BEVITTNA sina närmastes och mest älskades islam. Å ALlah, skynda med att göra dem bevittna sina mest nära och käras islam. Amin!

    2012-01-30 | 16:16:04
  • MarySaintMary säger:

    Men fy vad obehagligt. Speciellt när det är något så känsligt som gynekologiska besvär. Styrka till personen som var med om detta!

    2012-01-30 | 18:29:28
    Bloggadress: http://marysaintmary.wordpress.com
  • Iman säger:

    Det här var det värsta..nu vågar man inte gå till gyn. med slöja. Tycker absolut att du ska anmäla även o "ingenting" händer, då vet läkaren iallafall att du har gått vidare, det e helt galet!

    2012-01-30 | 20:23:25
  • Gun säger:

    Fruktansvärt att någon överhuvudtaget, och i synnerhet en läkare beter sig så. Helt sjukt. Jag finner inga ord..

    2012-01-31 | 07:58:32
    Bloggadress: http://horni.blogg.se/
  • hoda säger:

    O herre Gud vad hemskt! Jag hade blivit jätte rädd! Det var mycket bra gjort av henne att inte låta läkaren undersöka henne! Och desse "personer" är utbildade för att arbeta med människor och inom vård och OMSORG heter det!

    Att hon desutom har detta hat mot invandrare!



    Må Gud stärka vår syster!

    2012-01-31 | 18:40:37
    Bloggadress: http://muslimihbg.devote.se
  • yamina säger:

    Det jag inte förstår verkligen, vårför låter ni behandlas på de viset av såna människor, Alhamdolillah jag var inte där,

    2012-01-31 | 20:15:18
  • Leia säger:

    Jag blir alldeles spyfärdig! Man kan inte alltid skylla på "hon hade en dålig dag". Må Allah bevara henne och stärka henne.

    2012-02-01 | 00:49:29
    Bloggadress: http://leiaform.se
  • Nazira säger:

    Fy f-n.. jag har aldrig hört på maken. Dålig dag my ass! Jag blir så jäkla förbannad. Jag hoppas hon anmälde den sk doktorn!

    2012-02-01 | 12:47:12
    Bloggadress: http://fruhijabi.blogspot.com
  • Ann-Katrin säger:

    Jösses! På riktigt?!? Anmäl!!!! Fullkomligt oacceptabelt, jag har god lust att sätta på mig slöja bara för att protestera!!! Det är häpnandsväckande - en sådan människa har inte i vården att göra!!!

    2012-02-02 | 15:22:26
  • Pehr säger:

    Vidrig historia. Det finns många fantastiska människor i vården men ibland undrar man om de inte får helt fel utbildning i skolan.



    Har själv råkat ut för att en tjejkompis nekas vård eftersom hon ömsom gråtit och ömsom skrattat och dragit några dåliga skämt.



    Det ska tilläggas att hon precis blivit brutalt nerslagen helt oprovocerat av en full man så hon förlorade medvetandet och ramlade i gatan.



    Jag försökte resonera med chefsystern och påpekade att min kompis uppenbart var i chock och att pendla mellan hysterisk gråt och hysteriska skrattanfall inte är ett normalt sinnestillstånd.



    Fick dock ingen sympati utan tjejkompisen nekades vård även om chefsystern försökte få det till att det var min kompis som vägrade vård jaja..

    2012-02-09 | 23:06:19
  • A Story From The Real säger:

    Damn, vad illa jag mådde av det här.

    Saken är att det inte förvånar mig, jag förstår inte vad såna psykopater har att göra i vården. Ändå dyker de upp i vänner, bekantas och främlingars berättelser.

    Man uppsöker ju vård vid behov och när man väl dykt upp för att få en undersökning så vill man helst inte avbryta med tanke på väntetiden, jag har själv varit den som inte sagt ifrån vilket jag ångrar djupt i efterhand.

    2012-02-10 | 13:16:45
    Bloggadress: http://astoryfromthereal.blogg.se/
  • Hanna säger:

    Usch va ledsen jag blir av sånt här. Det är fruktansvärt! Jag läser till sjuksköterska och går i en klass full av människor som är redo att fasa ut dessa vidriga människor ur vården. Håll huvudet högt och anmäl alltid!

    2012-02-10 | 21:48:35
  • BK säger:

    TIPS: vid sådana tillfällen (okej man kan inte förutspå sådant, men ändå) SPELA in med mobilen! Funkar utmärkt!



    läkarundersökningar, jobbintervjuer, möten mm.

    2012-03-14 | 12:15:41
  • Khaduja säger:

    Undrar hur många som inte vågar söka vård alls eller tar av sig slöjan då de ska till vårdinrättningar...

    2012-04-01 | 12:16:03
    Bloggadress: http://konvertitakuten.se

Kommentera inlägget här: