cherins

Om jag vill vara fin...måste då andra lida pin?

Kategori: Allmänt

För ett par dagar sedan var jag iväg till frisören, ett ställe jag upptäckt nyligen och verkligen har gillat på grund av supergulliga unga duktiga tjejer som utför alla möjliga behandlingar.
.
Just denna dag var det bara jag och en av de unga tjejerna i salongen, låt oss kalla henne M. Chefen var inte där och inga andra kunder heller. Jag brukar alltid önska att få M. Eftersom hon är ny i landet brukar jag passa på att lära henne lite svenska vilket hon alltid är enormt tacksam för. Medan jag blev klippt och stylad börjar jag prata lite med M om hennes situation, jag frågade henne om hon nu var fast anställd på salongen.
.
M börjar kämpa mot tårarna när hon berättar för mig. Cherin, jag är så trött säger hon. Det visar sig att hon arbetat på salongen varje dag i 8 månader.  Hon tjänar 1-2000 kr i månaden trots att hon är i salongen från öppnandet till stängning varje dag. Och trots att hon blivit "lovad" en lön på 4000kr.
.
"Ibland är hon snäll och ger mig 2000kr", berättar M, "då har jag i alla fall råd att köpa busskort".
Jag sitter där och kämpar mot tårarna. Försöker förklara för M att detta är galet, helt oacceptabelt, att hon måste sluta. "Jag kan inte sluta Cherin. 1000 kr är bättre än ingenting." M berättar också att en av huvudorsakerna till att hon är kvar är för att hennes chef erbjudit henne anställning. Men bara om Försäkringskassan betalar - och så naturligtvis med en intressant liten detalj. När Försäkringskassan betalar måste chefen själv stå för 25% av lönen + sociala avgifter (om jag minns rätt). M blir bara anställd på villkoret att chefen får dra av den del som M skulle få av henne + de sociala avgifterna mot den del som M får av försäkringskassan.  M skulle alltså själv få betala sin chef för att få arbeta för henne.
.
För M var det självklart. Avdraget skulle fortfarande innebära att hon tjänade mer än vad hon gör nu.
Där satt jag. Mitt inne i stan vid en av de populäraste frisörsalongerna i Uppsala. Illamående och med gråten i halsen. Snygg och otroligt nöjd med min frisyr men helt oförmögen av att njuta av den.  Sällan har jag varit så tacksam över min hijab. Jag svepte den snabbt runt mitt nystylade hår.
.
När jag steg ut därifrån skulle ingen misstänka att jag precis bidragit till slaveri i Sverige, 2012.

Kommentarer

  • galbi säger:

    Oj, hvor vondt å høre. Og en STERK historie! Det er sånn i Norge også, men skjelden det kommer frem i forhold til hvor mange det er. Med ingen eller få rettigheter i samfunnet. Jeg har hvert der selv. Uten stempel i papirer og ikke rett til helsehjelp eller jobb før politi godkjente ekteskapet våres. Å betale for å jobbe eller godta korrupsjon fra myndigheten må man som utlending eller i søkeprosses for å få papir på opphold og skattekort i landet. Du tar på sløret og skams på vegne av menneskeheten. For å misbruke andre mennesker å tjene penger på dem. Hvor svart er ikke deres sjel, nafsj, for hva de har gjort.

    Du cherin er et menneske som tør å tycke om andre og er god. Det er det beste forbilde for troen og Gud. En liten tanke og et smil til de som er 'usynlige' i våres samfunn. Kjærlig hilsen galbi og Guds fred!



    2012-01-06 | 13:59:32
    Bloggadress: http://galbimail.com
  • Rasha säger:

    Tjejen måste få hjälp!!! stackars flicka!

    2012-01-06 | 15:53:00
  • LALEH säger:

    Men herregud det här är galenskap, studenter får till och med dubbelt så mycket i bidrag från CSN! Jag hoppas allting löser sig för den stackars tjejen och att hon på något sätt får hjälp.

    2012-01-06 | 15:55:32
    Bloggadress: http://lalehs.blogg.se/
  • Bror till min broder säger:

    Det är nog Arbetsförmedlingen som skulle ge bidrag på 75% av lönekostnaderna till M:s arbetsgivare och att arbetgivaren skall betala M AVTALSENLIG lön.

    Skulle arbetsgivaren behålla resterande 25% är detta bedrägeri och straffbart!

    Jag tycker M skall prata med sin arbetsförmedlare!!!!!

    2012-01-06 | 22:47:50
    Bloggadress: http://emtehed.blogg.se/
  • Peter Karlberg säger:

    Det jag undrar över är hur du agerade, Cherin, bortsett från att svepa in dig i din hijab . Förhållanden som dessa kvarstår ju just genom att ingen gör något och kunderna bara är glada för att priset pressas.

    2012-01-07 | 00:18:48
    Bloggadress: http://peter.karlberg.org
  • Michael säger:

    Fyfan, jag klarar inte av att vara arg, jag blir bara ledsen. Med tanke på att du, och säkert många andra, vill gå och klippa sig hos just henne, så borde hon väl kunna få en normal lön!? Det låter ju som om hon är en perfekt person på ett sådant ställe!

    2012-01-07 | 00:51:00
    Bloggadress: http://perfectlydefect.wordpress.com/
  • Cherin säger:

    Peter, hon berättade det hon berättade för mig i egenskap av att jag är jurist och jag är därför på grund av tystnadplikt hindrad från att agera mot hennes vilja. Jag försöker ordna ett annat arbete åt henne nu och hoppas sen att jag kan motivera henne till att anmäla. I dagsläget är hon tyvärr för utsatt och sårbar.

    2012-01-07 | 01:24:14
    Bloggadress: http://cherins.blogg.se/
  • Cherin säger:

    Peter, hon berättade det hon berättade för mig i egenskap av att jag är jurist och jag är därför på grund av tystnadplikt hindrad från att agera mot hennes vilja. Jag försöker ordna ett annat arbete åt henne nu och hoppas sen att jag kan motivera henne till att anmäla. I dagsläget är hon tyvärr för utsatt och sårbar.

    2012-01-07 | 01:25:03
    Bloggadress: http://cherins.blogg.se/
  • Noura säger:

    Å det finns ju så många som hon, som utnyttjas av människor som verkar vara för hjärtlösa för att fatta bättre! Hoppas hon hittar ett bättre ställe att vara på!

    2012-01-07 | 02:42:09
    Bloggadress: http://nouramuslim.blogspot.com
  • Petter säger:

    Ett tips är att tjejen snackar med SAC om de kan hjälpa henne få ut retroaktiv lön + skadestånd. Hon behöver inte ha varit fackligt ansluten innan utan kan gå till dessa närsomhelst. Man kan tycka vad man vill om SAC rent ideologiskt men i det här fallet så skulle de definitivt vara behjälpliga. Min gamla skitstövel till chef/slavdrivare fick hela sitt bostadsområde affischerat med bild + texten "efterlyst för brott mot arbetslagarna" när han försökte köra med mej. Mycket nöje!

    2012-01-07 | 10:15:17
  • Fatiha säger:

    Alltså man blir förbannad.

    Här får arbetsgivaren ekonomisk hjälp från arbetsförmedlingen men ändå ska folk jobba gratis.

    Samma sak hände maken på ett ställe.

    Vi anmälde till arbetsförmedlingen.

    Men utan bevis kunde vi inte göra så mycket.



    Inschallah hittar ni något annat till henne.

    Må allah belöna dig för din ansträngning cherin.

    2012-01-07 | 10:29:29
    Bloggadress: http://fattis.wordpress.se
  • KerMit säger:

    Det därför man tar in invandrare och svenskarna blir utan arbete. Jag förstår inte hur någon kan hävda att invandringen är bra! Vi har inte hyreslägenheter för oss själva och man tar in 100 000 tals bostadslösa invandrare varje år. Vi har inte arbete för oss själva och ändå tar vi in arbetslösa invandrare... som sedan anställs med de här lönerna som i ditt exempel.

    2012-01-07 | 11:37:38
  • KerMit säger:

    En viktig punkt förstår jag inte här... för ingen försörjer sig med 2000kr i månaden i Sverige. Bor och äter hon gratis kanske?



    Jag själv har inte i handen 2000kr efter bostad mat låneamorteringar och SL biljet fast jag får inte netto 11 000kr månaden. Jag måste egentligen låna för mat varje månad. Visst har jag också gråtit för det. Men så är dagens Sverige.



    2012-01-07 | 12:14:19
  • Cherin säger:

    Petter, det hade jag ingen aning om. Tusen tack för tips!

    2012-01-07 | 23:54:42
    Bloggadress: http://cherins.blogg.se/
  • Niqabisten på Stan säger:

    Så tragiskt!



    Men frågan är hur hur många som inte redan blir utsatta för detta. Det kan gå så långt att dem blir sexuellt utnyttjade me...Tyvärr. Så vidrigt hemskt. som en ovanstående kommentator, ett studiebidrag är mer än den lönen hon får!!



    Hoppas att det löser sig

    2012-01-08 | 00:02:29
    Bloggadress: http://niqabistenpastan.blogg.se/
  • Mirela Ramovic säger:

    Kan inte du ge oss en bankkonto som man kan donera pengar till henne? Skulle vara jättebra och dessutom så göra man goda gärning och blir belönad samtidigt :)

    2012-01-08 | 01:20:16
  • Staffan säger:

    KerMit: Nej det är inte därför att vi tar hit invandrare, utan pga att vissa arbetsgivare är skitstövlar, alltid har varit skitstövlar, och alltid kommer att vara sktistövlar som enbart vill pressa ur sina anställda maximal arbetsinsats till minimal kostnad. Kapitalism, kallas det visst! Kan inte ni rasister ta och lära er den läxan en gång för alla istället för att sparka neråt och slicka uppåt?



    Tjejen i Cherins berättelse behöver inte rasistiska floskler utan stöd av en kämpande fackförening som sätter hennes giriga skitstövel till chef på plats. Hon borde genast kontakta SAC som någon redan påpekat.

    2012-01-09 | 14:59:24
    Bloggadress: http://homopoliticus.blogg.se/
  • Mackan säger:

    Min 20-åriga dotter råkade ut för något liknande. Hon fick ett "praktikjobb" genom Arbetsförmedlingen. Då låg lönen på 1500 i månaden (samma som hon hade fått i arbetslöshetsunderstöd om hon hade legat hemma på soffan). Det s.k. praktikjobbet var att stå i en godisaffär och sälja glass och godis. I affären hade de flera "praktikanter" från Af. Det verkar ju som om en del arbetsgivare bara utnyttjar systemet till sin egen fördel utan att tänka på hur de anställda mår. Hon blev sedan behandlad som skit och fick sluta efter tre veckors anställning. Sedan anställdes en ny "praktikant". En ny ungdom som inte vågade säga ifrån och var rädd att bli av med sina Af-pengar. Efter att ha köpt SL-kort osv så fanns ju inte mycket av lönen kvar. Helt sjukt. Min dotter bodde då fortfarande hemma och vi kunde hjälpa henne, men det är ju inte alla som har den förmånen!! Hon ringde Af och facket och allt möjligt. INGEN hade något förslag på vad man ska göra. De verkade rentav förvånade över att hon klagade!Testade inte SAC, borde kanske ha gjort det men kände inte till det.

    Och vi är helt vanliga svenskar som, liksom de flesta invandrare, bara vill ha ett bra jobb, kunna leva ett normalt liv och dra sitt strå till stacken!

    2012-01-10 | 11:43:56
  • Siv säger:

    Ojjjjjjj Stakars , skulle helst Natt jobb som städerska.

    2012-01-12 | 06:28:51

Kommentera inlägget här: