cherins

Lätta fötter

Kategori: Allmänt

När jag var yngre tränade jag en hel del kamsport. Jag började med karate under några år, testade sedan på tae kwon do ett kortare tag, men fastnade slutligen för kung fu. Jag älskar kamsporter. Det är något magiskt vackert över det. Hur man formar sin kropp, smidigheten, styrkan. Frågar du mig så skulle jag säga att det är mer konst än sport.

Se bara dessa supertuffa ninjor från Iran. Precis så häftig drömde jag om att bli.






Nåja, även om jag dömde om att vara den där ungen i ninjakids som barn så är dagens verklighet rätt långt ifrån drömmen. Efter två graviditeter, lite sömn, mycket stress och en skilsmässa tar hälsan stryk. Jag är nu inte alls längre samma starka vältränade person som jag var under tonåren.

För ett par månader sedan pratade jag med en av mina systrar, jag beklagade mig över min kondition. Berättade också hur jag idag drömmer om att en dag bli en rktigt duktig löpare, ni vet en sån där som på lätta fötter glider förbi dig när du efter 200 meter lätt joggning dör andnödsdöden.  Syrran sa att det var ingen idé, det kommer jag aldrig klara av.

Min blogg-guru Svarten utmanade mig här om dagen. Trots att jag inser att det är helt uppåt väggarna kunde jag ju inte blotta min svaghet. Utmaningen lyder som följer. Om jag springer Stockholm marathon år 2013 (anmälningsmöjligheten för 2012 är redan stängd) så ska han genomföra Vasaloppet. Så, nu behöver jag ALLA tips ni har - för lagom till 2013 ska jag vara en av de där hurtiga personer som glider förbi er i uppförsbacken när ni har andnöd.

Syrran, Svarten - watch me.

Kommentarer

  • Filippa (filippanna) säger:

    Du Cherin, prata med @TantMian - hon har ett "börja-springa-schema" som verkar vettigt ? Jag kan stå och ha dricka-langning längs vägen med dina barn :-) Lycka till !

    2012-02-08 | 15:04:20
  • Jocke säger:

    Det krävs ett förtydligande här.. räcker det med att du ställer upp och springer, eller måste du gå imål också? Det är två grymt olika strategier!

    2012-02-08 | 15:05:37
    Bloggadress: http://www.allwrongworld.com
  • Cas säger:

    Hi hi Cherin! Jag o syrran brukade också träna karate. I en grupp bara för tjejer, fast med en manlig tränare. Det är bland det bästa jag någonsin gjort! Saknar det väldigt mycket! Precis som dig är jag fascinerad av kampsport men tycker även att det är väldigt bra att ha, rent praktiskt. I think you can do whatever you put mind to! Go for it!

    2012-02-08 | 15:07:35
  • Elin säger:

    Jag har inga tips men jag skickar ett stort lycka till!



    Jag tillhör den där gruppen människor som nästan inte kan springa alls. Jag orkar i kanske 100 m bekvämt och efter många månader kunde jag hålla ut en kilometer i mycket makligt tempo. Däremot kan jag springa intervaller och promenera i rask takt men inte jogga.

    2012-02-08 | 15:25:06
    Bloggadress: http://elliha.blogspot.com
  • Märet säger:

    De här damerna har kommit på hur man bär sig åt för att gå från noll till hundra, utan att slita ihjäl sig på vägen. http://umesoftrunners.blogspot.com/

    Träning som bygger på långsam och skonsam upptrappning. Även om du råkar bo i fel landsända kan du kanske hitta ett och annat matnyttigt på sidan!

    2012-02-08 | 15:28:15
  • Svedski säger:

    Ut och jogga med barnvagnen! Minns när mamma tränade inför tjejmilen när jag var yngre, då brukade jag cykla medan hon sprang (hon fick dessutom hjälpa till och skjuta på i uppförsbackarna) :P



    Ursäkta, en de dumma frågorna, men finns det nån form av träningssjal? Man lär ju vilja ha nått lätt och luftigt om man springer på sommaren...

    2012-02-08 | 16:36:20
  • Svarten säger:

    Jisses. Du tänker väl inte göra det? Kom ihåg att maxtiden för loppet är sex timmar, annars räknas det inte. Träningstips hittar du här: http://beta.marathon.se/

    2012-02-08 | 16:41:29
    Bloggadress: http://svarten.blogspot.com/
  • Zara säger:

    Cherin, har du skilt dig?

    2012-02-08 | 20:47:10
  • Sahra säger:

    Säger samma Zara syster har du skilt dig ?

    2012-02-09 | 15:22:31
  • Cherin säger:

    svarten, du fegar väl inte ur?

    2012-02-09 | 20:38:46
    Bloggadress: http://cherins.blogg.se/
  • A Story From The Real säger:

    Simning ger bra träning för muskler och kondition när man inte varit med in the game på ett tag. Väldigt liten risk för att man belastar för hårt och sjukt välgörande, haha, jag kör på det när jag gör comeback i vilken sorts träning som helst..



    2012-02-10 | 13:07:47
    Bloggadress: http://astoryfromthereal.blogg.se/
  • Bismillah <3 säger:

    haha bra video :D

    2012-03-01 | 00:05:58
    Bloggadress: http://quraninswedish.blogspot.com

Kommentera inlägget här: