cherins

Kristen på pappret

Kategori: Allmänt

I min tonår höll jag en hel del föreläsningar. Jag minns framförallt mitt samarbete med Svenska kyrkan i Linköping och Norrköping.  Jag brukade föreläsa om islam ur olika perspektiv. Det var väldigt populärt och jag minns att jag en gång, av en präst, tom blev tillfrågad om jag kunde tänka mig att bli konfirmandledare. Han insåg dock det lite smått motsägelsefulla i det hela rätt snabbt.
.
Fast det är ju inte bara han som är motsägelsefull. Faktum är att jag själv är det också. Rätt så ordentligt. Den enda församling jag är medlem i är faktiskt Svenska kyrkan. Jag är född 1984 (jag vet, går emot alla tabun och avslöjar min ålder trots att jag är kvinna) vilket innebär att jag automatiskt bara genom att födas i detta vackra avlånga land blev medlem i Svenska kyrkan. Känns som ett betydligt mer demokratiskt sätt att låta folk själva bestämma om de vill bara med i en religiös gemenskap. Hur som helst. I flera år har jag tänkt gå ur, men har alltid glömt bort det. Svenska kyrkan säger sig ha 7 miljoner medlemmar. Undrar hur många av dem det är som är muslimer.  I min släkt borde det i alla fall vara minst ett femtiotal som bättrar på den statistiken.
.

Uppdaterat: Alla med i Svenska kyrkan betalar kyrkoskatt. För att slippa betala den nästa år ska man ha begärt sitt utträde innan den 1 november.

Kommentarer

  • MarySaintMary säger:

    Jag trodde faktiskt inte man blev medlem automatiskt om inte ens föräldrar var det! Min pojkvän är inte medlem i Svenska kyrkan eftersom hans föräldrar inte var det när han föddes (1985). Men de kanske aktivt ansökte om utträde för honom då.

    2012-02-01 | 13:37:50
    Bloggadress: http://marysaintmary.wordpress.com
  • Ida säger:

    Det är som föregående säger. Man, på den tiden då du Cherin blev född, så blev man bara medlem i Svenska Kyrkan om en förälder var medlem. Dock var det innan dess att man blev automatiskt medlem bara man föddes i landet och om jag inte minns fel till och med när man fick svenskt medborgarskap så blev man medlem i SvK.



    Jag, född -80 blev aldrig medlem i SvK då min mamma inte var medlem (hade ingen pappa på den tiden)

    2012-02-01 | 19:48:22
    Bloggadress: http://trollbottom.se
  • Therese säger:

    Här är ännu en muslim som bidrar till deras statisktik ;) är både döpt och konfirmerad och har funderat på att gå ur men kommit fram till att dom kan gärna få mina skattepengar då kyrkan gör så mkt bra med sina pengar. Vid kriser av olika slag hjälper kyrkan så många människor och i vardagen gör diakonin jättemkt för fattiga och hemlösa människor så ja, jag bidrar gärna till det :) jag skulle förmodligen lägga den lilla summan det handlar om på godis eller nåt annat dumt iaf haha ;)

    2012-02-05 | 18:44:58
    Bloggadress: http://hayal.se
  • Anonym säger:

    Åh tänkte precis på detta imorse då den församlingen jag är medlem i inte hört av sig :S uhr skaffar man detta pappar, går till svenska kyrkan?

    2012-03-15 | 09:41:53

Kommentera inlägget här: