cherins

Cherins blogg

Kategori: Allmänt

Jag har sedan en tid tillbaka funderat på att börja blogga igen. Saknar det från tiden då jag bloggade ihop med min lillebror Mohammed på Cherinomohammed. Inte ofta, men ibland känns det som att Twitter inte räcker till även om det är himla kul.

Igår natt (är framförallt en natttwittrare/bloggare) skrev jag tex en hel del om #dummafrågor som vi muslimer får. Jag skrev ner den ena efter den andra frågan som jag fått och fick ett enormt gensvar. Taggen #dummafrågor blev den tredje största i Sverige och jag fick hundratals kommentarer och nya följare. Flera som inte har twitter har bett mig få ta del av det så jag klipper och kistrar in här nedan. Alla frågor är sådana som jag fått på riktigt. Njut. Eller förfasas.


F: Bär du vapen under slöjan?

F:Är du flintskallig/ful under den där? Är det därför du täcker huvudet?

F:Är du en sån där som spränger dig själv i luften? - Jo då, har redan gjort det ett 30-tal gånger.

F: Kommer du ifrån iran eller irak? ( De enda två länder som finns?)

F:Hur gör du när du duschar (tittar och nickar mot sjalen)?

F:Har du sjalen på när du har sex? S: Ehum... ja han ser ju liite mer än håret på huvudet..

F: Vad händer om du råkar tappa sjalen? (Den som frågar låter här jättedramatisk)

F: Är du ful? Skäms du över ditt hår?

F: Vad skulle hända om du råkade få i dig lite griskött? S: jag förvandlas till en grön gris.

F: Du pratar så bra svenska, var det svårt att lära sig spåket?

F: Vad händer om någon råkar se dig utan slöja? S: Han måste dödas. Omedelbart. Så you better blunda..

F: Hur gör du när du föder barn?

F: Vad händer om någon råkar se dig utan sjal?
S:Han måste dödas. alltid. so you better blunda)

F: Får du ha sex? S: Alltså hallååå. Hur du ingen koll alls? Vet hu hur många ungar araber
föder? Och ja, preventivmedel är halal. Inte haram alls, men det verkar som om många inte upptäckt det ännu.

F: Hur gör du när du sover?

Svar:


Jag bär inga vapen. Varken i, på, under eller över sjalen. Det farligaste jag sett sjalen förvandlas till är ett höftskynke, knyter man sjalen om höfterna när man dansar magdans synd movsen bättre...

Om någon kommer in i ett rum där jag befinner mig utan slöja tar jag på mig en. Ingen dör.

Tumregler för sex/barnafödande: Om jag visar upp mina nedre partier för personen kan personen även få se mitt hår.

Frågor om dusch/ hårbortsning/klippning osv. Sjalen går att ta av. Den sitter inte fast. Jag föddes inte med den på. Den är inte inbyggd.


Och nej, jag är varken flintskallig eller ful. Jag är vacker både med sjalen och utan.

Så. Då har vi det mesta avklarat. 


Kommentarer

  • Niqabisten på Stan säger:

    HAHA! Jaa du, folk är som dem är. Tragiskt nog:(



    Har dem inte frågat om "färgerna" du har på dig "symboliserar" något? Det har jag fått massvis, då svarar jag "Ja när det e svart, då är jag på krigsstigen":P



    Ser fram emot o läsa din blogg! :)

    2012-01-05 | 21:56:30
    Bloggadress: http://niqabistenpastan.blogg.se/
  • Belma säger:

    :)

    tack för ett gott skratt!

    2012-01-05 | 22:15:55
  • Cornelia säger:

    Vad kul att du har börjat blogga igen! Jag följde din (och din brors) blogg förr och jag har ibland undrat vad som hände med den egentligen. Så kul att du är tillbaka. :)



    /C

    2012-01-05 | 22:24:41
    Bloggadress: http://urfunktionagain.blogspot.com
  • n säger:

    Gud vad roligt att du börjat blogga igen,älskade din och Mohammeds blogg. Synd att ni inte bloggar tillsammans :(

    2012-01-05 | 22:59:41
    Bloggadress: http://detsistaljuset.blogg.se/
  • Emma säger:

    Åh va kul det är att du bloggar igen! Kommenterade inlägget i gamla bloggen med, tänkte på er idag!! Kram

    2012-01-06 | 00:35:22
    Bloggadress: http://newsunrise.blogg.se/
  • Martina säger:

    Vad kul att du är tillbaka i svängen igen!!

    2012-01-06 | 00:39:05
    Bloggadress: http://ytterligare,blogspot.com
  • Martina säger:

    Vad kul att du är tillbaka i svängen igen!!

    2012-01-06 | 00:39:47
    Bloggadress: http://ytterligare,blogspot.com
  • Starlet säger:

    Först och främst: Välkommen tillbaka Cherin! Både du och din bror har vart saknade i bloggvärlden! Hoppas det går att följa dig på Bloglovin :)



    Som kommentar till ditt inlägg: Man får tamefan skämmas över folk i det här landet ibland. Jag hoppas att det är många fler äldre som säger den här skiten, än dom "yngre", vi har ju i alla fall fått lära oss lite om religioner i skolan och via TV, kan man tycka. Jag förstår dock inte att man kan tro saker som ovanstående, otroligt trångsynt ö.h.t!



    Kram och som sagt, välkommen tillbaka :)

    2012-01-06 | 10:14:10
  • SofiaMargareta säger:

    Ibland undrar man hur folk tänker..



    Tycker förövrigt det är jättekul att du börjat blogga igen!:D

    2012-01-06 | 10:41:42
    Bloggadress: http://sofiamargareta.wordpress.com
  • Svarten säger:

    Äntligen! Välkommen åter, Cherin!

    2012-01-06 | 11:30:10
    Bloggadress: http://svarten.blogspot.com/
  • Lena säger:

    Hahahahahaha underhållande läsning.

    Den vanligaste kommentaren jag fått som konvertit är:

    Är du gift med en arab?



    Ser fram emot mer läsning

    2012-01-06 | 12:21:37
  • Linda O säger:

    Bra med ny blogg, det ser jag fram emot. Tyvärr finns dumma frågor i alla åldrar. Mina elever får en hel del.

    2012-01-06 | 12:25:35
    Bloggadress: http://www.ordklyverier.se
  • Jessica säger:

    Jag minns en syster som berättade att en kvinna kommit fram och frågat henne om det inte gör ont att ha slöja.



    Ont? hade systern då frågat.



    Jo, för kvinnan trodde att vi sätter nålarna genom sjalen direkt i huvudet ;)

    2012-01-06 | 13:21:55
  • Habiba säger:

    Herregud vilka frågor!!!! Väkommen tillbaka till bloggvärlden, kära bekant till min syster som jag inte träffat så ofta hehe. Men du verkar så härlig Cherin! :)

    2012-01-06 | 13:30:37
    Bloggadress: http://habibafilosoferar.blogg.se/
  • Cherin säger:

    Niqabisten på stan: Jag har fått den frågan med.. :)



    Tack alla ni andra! Kul att i ser fram emot mitt bloggande. <3

    2012-01-06 | 14:29:26
    Bloggadress: http://cherins.blogg.se/
  • galbi säger:

    Oj, igjen :-D

    Jag med. Kjenner de frågarna/ spørsmålene. Og i norge har jeg fått kastet sten, jord og spyttet etter meg. Jag bor jo i samme område som han som sprengte bomb i oslo. Fine vestkanten vil ikke ha fattig eller 'utlending' i gatene. De går i stor bue rund eller krysser gatan. Og butikken -de kan ikke stå i kø med meg. De er redd for at jeg sprenger meg. Tenk om jag går på promenad med tv-kontroll i håndene! Haha ha, for ett syn. Jag ville blitt helt ensom ute, haha haha. Og språket, de ser på meg og bestemt seg for å ikke forstå hva jeg sier.

    Jeg har en hjemmeside ,men har ikke pc bare en liten telefon. Vil gjerne lære meg å blogge:-D men kan ingenting ennå. Kram til deg cherin og alla syskorna og lesere her.

    2012-01-06 | 14:32:03
    Bloggadress: http://galbimail.com
  • Naima säger:

    Ska bli kul att följa dig.

    2012-01-06 | 22:09:35
    Bloggadress: http://BEHAPPY2B.wordpress.com
  • Linn säger:

    Åh vad kul att se dig blogga igen!! :)



    2012-01-06 | 22:17:02
    Bloggadress: http://peaceloveandgod.blogg.se/
  • Therese säger:

    hahahahaha alltså jag dööör XD vet inte om jag ska skratta eller gråta så jag väljer att skratta... vissa människor alltså!



    välkommen tillbaka till bloggandet, du har varit saknad!! :)



    länkar till det här inlägget från min blogg, det var så himla bra skrivet! :) hoppas det är okej annars får du säga till!

    2012-01-08 | 01:30:40
    Bloggadress: http://hayal.se
  • Anna-Maria säger:

    Vilka ideér en del människor har alltså.. vi får hoppas att en del frågor som låter helt naiva är uppriktig nyfikenhet - men det är svårt när folk undrar hur man gör när man föder barn.. :s



    Och jag stämmer in i resten av kören - härligt att se dig i farten igen! :)

    2012-01-08 | 09:24:06
    Bloggadress: http://www.jaghjarta.blogspot.com
  • mariam amaya säger:

    hej, roligt att du bloggar igen :)

    2012-01-08 | 16:38:53
    Bloggadress: http://writeandgo.blogg.se/
  • Fia säger:

    Hahaha! Mycket bra skrivet!

    2012-01-08 | 21:47:44
    Bloggadress: http://bitterfia.wordpress.com/
  • Anonym säger:

    Vad tråkigt att du dömer ut människor som är intresserade istället för att berätta hur det egentligen ligger till.

    2012-01-09 | 16:28:17
  • maria säger:

    Jag vet inte om frågorna är direkt dumma. Hur ska man veta om man inte frågar? Är det inte värre att folk gissar sig till svaren? Det som är en "dum" fråga för dig kanske är en ärligt ställd fråga.

    Själv är jag oreligiös och bär ingen sjal eller något men får en del "dumma" frågor ändå om både det ena och det andra men jag uppskattar att folk frågar om sånt dom funderar på. Vem är jag att bedöma graden av dumhet?

    2012-01-09 | 18:07:34
    Bloggadress: http://absolutointressant.wordpress.com
  • maria säger:

    Jag vet inte om frågorna är direkt dumma. Hur ska man veta om man inte frågar? Är det inte värre att folk gissar sig till svaren? Det som är en "dum" fråga för dig kanske är en ärligt ställd fråga.

    Själv är jag oreligiös och bär ingen sjal eller något men får en del "dumma" frågor ändå om både det ena och det andra men jag uppskattar att folk frågar om sånt dom funderar på. Vem är jag att bedöma graden av dumhet?

    2012-01-09 | 18:07:50
    Bloggadress: http://absolutointressant.wordpress.com
  • Ann-Katrin säger:

    Måhända att frågorna kan verka lite dumma men ibland ställer vi frågor bara för att "nå fram", liksom bryta isen :-) alla har vi väl gjort det och det är bättre att fråga oavsett, om man är osäker, eller undrar, bättre det än att tissla och tassla, vilket ju ofta skapar mer förvirring istället.

    Ta't med en nypa salt :-)

    2012-01-09 | 18:30:18
  • Fatima säger:

    Känner igen några av frågorna haha. Härligt inlägg, och härlig blogg!

    2012-01-13 | 16:40:39
    Bloggadress: http://fatimajohansson.se
  • Anonym säger:

    Det där med färg har jag vart med om ett par ggr. eftersom jag klär mig i svart 99% utav tiden så är jag tydligen nazist & rasist, men uppenbareligen aldrig en kommunist & rasist eller kristen & rasist eller. Muslima & rasist (alla av dessa finns)...... vilket som. sen att jag är rakad på huvudet gör inte saken bättre, jag brukar dock säga att jag har cancer, alltid lika kul. sen så har jag mina piercingar, jag har dem för att det är snyggt & de kan jag ta av mig när jag vill. vart jag vill. hur jag vill. utan att någon Gud eller människa kan stoppa mig/eller straffa mig). Men oftast så brukar jag svara på de här människornas frågor om mig utan att behöva vara fånig. Det jag uppskattar är frågor istället för fånerier. men jag tror jag förstår dig. fast jag är Svensk & "fri" så blir jag ifrågasatt. välkommen till verkligheten. lär dig informera folk om dig utan att göra dig löjlig över deras frågot även om deras frågor gör dem löjliga. ;)

    2012-01-15 | 18:50:21
  • Marianna säger:

    Onödiga frågor men min syster fick en ganska onödig fråga också en gång sover du med slöja frågade någon henne.



    Alltid kul att följa dig blogg :)

    2012-02-10 | 17:46:13

Kommentera inlägget här: