cherins

Förundersökning nedlagd

Kategori: Allmänt

För ett par dagar sedan damp den ner i brevlådan. Brevet som jag redan innan jag öppnade det, visste vad det skulle stå i.
.
I mitten på december gick jag iväg till Willys för att handla. Jag hade min bebis med mig i barnvagnen. Inne på Willys blev jag attackerad av en äldre man. Han är verbalt mycket aggressiv, kommer nära mig och skriker om "satans muslimer" som ska "lämna landet". Jag säger ifrån, säger till mannen att jag inte accepterar att han talar till mig på det sättet. Det leder till att han blir ännu mer aggressiv och högljudd. Stämningen var hotfull och väldigt obehaglig. Tack och lov så rörde han mig aldrig - det var tillräckligt obehagligt ändå.
.
Det som skrämmer mig är dock inte människor som den arge mannen. Det är alla andra, som tyst står och tittar på, utan att säga ifrån, utan att ta ställning. De som vänder bort ansiktet och låtsas att de varken sett eller hört. Sånna människor skrämmer bokstavligt talat ihjäl mig.
.
Det fick mig att tänka på en kvinna jag känner som bär niqab. Hon var och handlade även hon på Willys. Hon gick ensam iväg för att hämta något i en annan del i butiken när en man attackerar henne, försöker slita av henne sjalen och boxar henne på hennes höggravida mage. Hon skriker till och hennes make kommer rusandes. Han möts av synen av sin fru av en man som slår på hans fru och sliter i hennes kläder. Han bryter naturligtvis in och försökerdra bort mannen från kvinnan. Butikspersonalen ser de två männen "brottandes" när de väl kommer till platsen. Gissa vem de "antar" är bråkstaken? Just det. Den skäggige araben. De tar därför våldsamt tag i honom och börjar hjälpa mannen som precis boxat en höggravid kvinna i magen. När de sedan kallade på väktare var det maken som hölls kvar.
.
När jag polisanmälde visste jag att det inte skulle kunna leda till åtal, jag gjorde det av statistiska skäl. Jag måste säga att det var jobbigt att se brottsrubriceringen "hatbrott". Jag, liksom min niqabbärande väninna fick båda brev hemskickade med samma innehåll. Samma känsla av otrygghet, samma känsla av uppgivenhet. 
.
 Förundersökningen läggs ner.

Kommentarer

  • Asiya säger:

    2012-01-09 | 02:01:38
  • Asiya säger:

    Jag förstår dig precis. När jag och 2 väninnor var påväg hem ifrån mosken så kom en man i 20-25 års åldern fram till oss och skrek en massa saker. Man såg att han var rädd, såfort vi sa ifrån.. skrek mot han å gick närmre så sprang han iväg likt en gasell. Gillar inte heller när folk är passiva, flera kan få tyst på en tillsammans. Därför försöker jag alltid göra mitt bästa som människa. Civilkurage, jag vet vad som är rätt å handlar efter det.. Du och kvinnan med niqab var ju inte ''ensamma'' utan ni var omringade av människor. En grej jag skäms över, var när jag såg en unge få världens största smäll av sin farsa så han föll omkull.. detta hände i netto. Jag gjorde inget, kanske var det för att ungen inte grät.. fför att jag är inte föräldern.. typ vf ska ja lägga mig i.. En sak vet jag iallafall, efter den dagen så bestämde jag mig för att inte längre låtsas att ja ''inte såg.'' nu ser jag. Och det tkr jag alla borde göra, jag ser tanten som inte pallar stå den långa bussresan å behöver erbjudas en plats, jag ser personen som behöver hjälp med å bära kassorna hem. Vi människor borde vara där för varandra oavsett vad och absolut när de gäller övergrepp, för det är precis vad det är. :(

    2012-01-09 | 02:10:24
    Bloggadress: http://asiyas.wordpress.com
  • Asiya säger:

    Kan även tillägga att det känns skönt att se, att höra, att vara där när man är ute å inte låtsas att man lever i någon låtsas bubbla a la jag och dem. Utan ett ''Vi'' Jämlika i mänskligheten.

    2012-01-09 | 02:13:58
    Bloggadress: http://asiyas.wordpress.com
  • Svarten säger:

    Ytterligare två övergrepp som bara resulterar i nedlagda utredningar och siffror i statistiken. Det är för j-vligt!

    2012-01-09 | 02:36:58
    Bloggadress: http://svarten.blogspot.com/
  • Shibby säger:

    Vilken värld vi lever i när man tänker efter ;/

    2012-01-09 | 03:41:54
    Bloggadress: http://shibby.myshowroom.se
  • Lisa säger:

    Det är skrämmande läsning detta att det sker av vuxna människor - i Sverige - år 2012. Och vilka spår det måste lämna efter, otrygghet, osäkerhet och rädsla för att möta denna slags terror igen.

    2012-01-09 | 12:51:29
    Bloggadress: http://www.systerfiket.se
  • Therese säger:

    Fy tusan. Jag skulle aldrig vända bort ansiktet iallafall. Det kan jag med stolthet säga. Människor som mannen är en skam för människosläktet. Liksom människorna som inte ställer upp för sina medmänniskor. Det finns en särskild plats i helvetet för såna. Faktiskt.



    Tusen kramar till dig. Önskar att du hade sluppit gått igenom den incidenten.



    2012-01-09 | 13:57:34
  • Dan säger:

    Härligt att höra! :D

    2012-01-09 | 14:14:06
  • Jannika Ojeda säger:

    usch. så här får det inte vara. mina tankar går till dig. och till paret du berättade om.



    fegheten hos de som ser på, utan att reagera, skrämmer mig.



    fortsätt att anmäl. fortsätta att sprida info.



    en dag kommer det goda vinna.



    tills dess: bli inte bitter, behåll din inre styrka!

    2012-01-09 | 14:51:32
    Bloggadress: http://jmmojedameftah.blogspot.com/
  • Lina Z Y säger:

    Ja, det är skit. Skulle velat vara där på Willys och ställt mig framför mannen.

    2012-01-09 | 14:52:48
    Bloggadress: http://halisamhallet.blogspot.com
  • Fia säger:

    Usch, vad ledsen man blir när man läser om sådana här saker - när människor bara vänder sig om utan att ingripa. Skamligt!

    2012-01-09 | 15:20:45
    Bloggadress: http://bitterfia.wordpress.com/
  • Emma säger:

    Jag tänker inte vara politiskt korrekt, utan ärlig och rakt fram mot dig. Om jag får lov att vara den cyniska realisten ett ögonblick.



    Om två kvinnor i ett snabbköp står och bråkar, och den ena råkar vara av Romsk härkomst. Vilken är din initiala reaktion? Var ärlig. Jag har praktiserat i snabbköp och efter ett antal gånger blev man programmerad att vara misstänksam mot Romer. Tyvärr. Är man en jättehemsk människa för att man reagerar utifrån instinkt och de erfarenheter man har? Det handlar inte om rasism alls. Jag tror inte jag behöver dra till med vetenskapliga argument för att förklara att det bara finns en mänsklig ras och att vi alla vid ett tillfälle i tiden utgått från en och samma "genetiska moder".



    Rasism är för människor som inte vet bättre.



    På samma sätt som slöjan är det.



    Vilken gud skapar en så fantastisk varelse som en kvinna, och kräver att hon skall dölja sin skönhet? Jag vill verkligen veta varför och vilka argument gud hade för det. Var det säkerheten? För att "tämja" kvinnan?

    Min, och troligen resten av den icke-muslimska världens, syn på slöjan är att det är ett behändigt verktyg för muslimska män att slippa få sitt ego sargat. Hur kan du som kvinna vilja ha på dig den? Och tror du på fullaste allvar att gud skapade dig som du ser ut för att kräva av dig att du skyler dig? Om du tror på Gud, så tror du också att han är allsmäktig och ser bortom din kropp och dina kläder. Om man är en bra människa, så tror jag inte att en slöja gör dig bättre eller sämre. Och jag tror inte heller att en rutten människa blir bra pga en slöja. Hela konceptet är befängt och kan inte vara skapt av en allmäktig gud. Snarare en skock småkåta gubbar...



    När du ser en traditionellt klädd hare-krishna anhängare på gatan, så reagerar du. De sticker ut från normen. Din hjärna är skapt att uppfatta olikheter och reagera på det. Det är ett primitivt skydd, men det är så gud skapt oss. Genom att klä dig med slöja, niqab etc., så sticker du ut. Det är inget som du kan ändra. Så länge normen är att man inte bär slöja, så kommer du alltid att sticka ut. Och så länge du sticker ut i den mening att du visuellt ser ut som en (negativ) stereotyp som många känner igen, så kommer det finnas sjuka människor som inte kan kontrollera sina impulser.

    2012-01-09 | 15:24:17
  • M. N. säger:

    Till brevskribenten: Bli inte bitter och ledsen. Bli förbannad!!!

    2012-01-09 | 15:26:49
  • Nicke säger:

    @15:24:



    Rasism är för de som inte vet bättre skriver du. Då verkar det passa dig alldeles utmärkt då.

    2012-01-09 | 15:50:34
  • Lina säger:

    Usch va jag skäms för Sverige ibland...

    2012-01-09 | 16:55:02
    Bloggadress: http://nisselina.blogg.se/
  • Sandra säger:

    Emma: Du har helt rätt, ville bara säga det så du får veta att du inte är den enda realistiska människan som läst det här blogginlägget. :)

    2012-01-09 | 17:26:14
  • jonna säger:

    jag blir verkligen nedslagen av att läsa detta! Men som föregående läsare sa: vi ska inte bli ledsna utan arga! Vi står upp mot det här! Jag skulle aldrig stå tyst bredvid. Bara att läsa detta gör mej förbannad och hade jag varit där hade jag aldrig kunnat stå tyst. Stå på dej och vet att du har stöd!

    2012-01-09 | 17:35:56
  • ranna säger:

    Syster Må Allah ge dig styrka och mod

    2012-01-09 | 17:43:29
  • jonna säger:

    till emma och sandra:

    Betyder det att man har rätt att behandla människor som sticker ut från normen illa? Jag blir illamående av en sån argumentation och hoppas verkligen att det inte är det ni menar. Att vara "realistisk" som ni kallar det verkar i eran mening innebära att man ska få skylla sej själv om man blir illa behandlad för att man sticker ut från normen? Att bära niqab är ett personligt val. Vilken rätt har någon att uttala sej om vad som är rätt eller fel för en annan person när det inte ens rör en själv? Och varför ska man anpassa sig till människor som gör andra illa bara för att de själva inte tål att människor är olika och "sticker ut" trots att de inte gör någon annan illa? Varför ska de ha rätt att behandla människor som skit? Ska vi bara sitta ner och acceptera att det finns sådana idioter och anpassa oss efter dem? Jag kommer aldrig göra det. Helt enkelt för att jag inte kan tycka att det är rätt. Alla har ett ansvar att tänka till och ta reda på hur situationen ser ut innan man tar sej rätten att reagera. Det är inte för mycket begärt.

    2012-01-09 | 17:51:13
  • Eva-Lisa säger:

    Men Emma, nog tusan är det skillnad på att reagera utifrån sina fördomar och att agera fullt ut. Förutsätta saker så till den milda grad att en part i ett bråk släpps iväg innan väktare tillkallas.



    Det är ju skamligt att det fungerar så här i Sverige. Jag skäms!

    2012-01-09 | 18:06:09
  • Kristina säger:

    Finns det nån regel inom islam att männen går först och kvinnorna får gå efter? Det vill säga.. tvärsom som i väst. Där får kvinnorna gå först för dom är svaga och behöver hjälp. ( Det är inte alla män som lever upp till detta men det är vanligt iallafall) Jag har sett flera muslimska män med kvinnor som bär slöja.. gå först och kvinnorna har väntat och går sen efter. Sätter man inte kvinnorna i en farlig sits eftersom han inte ser om dom har det bra bakom honom.. .. kommer av från tunnelbanan eller hinner med? Bara en enkel undran?

    2012-01-09 | 19:01:19
  • Erik säger:

    Hej!



    Du har uppenbarligen stött på någon som är utomordentligt less på muslimer i stort. Du bör veta att alla inte har skriften eller talets gåva, och det i samband med en smärre psykiskt sjukdom kan få såna här yttringar.



    I det andra fallet, där din vän blev utsatt för en dödsnazist så var det ju uppenbarligen en psykiskt sjuk man som var i farten, men scenariot efteråt är mer intressant.. De antar att det var den skäggige araben eftersom det oftast är den skäggige araben, eller hur?



    Att ni invandrare (oj, vad jag drog er alla över en kant nu) är så oerhört äckligt överrepresenterade när det kommer till mer eller mindre SAMTLIGA brott, det går fetbort i sammanhanget?



    Mellan 1997-2001 gjorde SCB en undersökning som visade att 45% av ALLA brott begicks utav invandrare, det vill alltså säga att 55% begicks utav etniska svenskar. 1997-2001 var ni ännu färre invandrare i Sverige och fortfarande en "minoritet", och inte så lite heller.



    Nu har man inte gjort en likadan undersökning, men en kvalificerad gissning är att invandrarna idag står för 70% av ALL brottslighet som pågår i Sverige.



    Och med den vetskapen så tar den tysta massan ställning när han skriker att ni muslimer ska ut ur vårt land. Tyvärr, men din religion och er kultur är inte någonting som passar ett högutvecklad land som Sverige.



    Ha en fin dag!

    2012-01-09 | 19:30:10
  • Anonym säger:

    de där hemska fördomsfulla, rasistiska kommentarer som du har fått här ovanför gör mig bara ännu mer bestämt att flytta härifrån. Jag kom precis från England, Birmingham där folk klär sig som de vill och ingen bryr sig. I en supermarket var typ hälften muslimer och hälften icke-muslimer (fler av kvinnorna hade niqab och män hade traditionela muslimska kläder och gissa vad, inga konstiga blickar alls...). usch vad jag är trött på Sverige, smygrasism och det här eviga anpassning...

    2012-01-09 | 20:18:58
  • Liisa Umm Ihab säger:

    glömde skriva mitt namn på föregående artikeln.

    2012-01-09 | 20:19:46
  • Sonja Ljungborg säger:

    Ja, invandrare har en högre brottslighet än "svenskar". Det är okey att du påstår det. För så se det ut i statistiken. Kan du med samma enkelhet påstå hur många anmälningar av "svenskar" som inte går vidare till att rubriceras som brott? Eller har du siffror på hur många "invandrare" som inte ens går till polisen för att anmäla för att de vet att det sällan leder till åtal och dom?

    Föresten, vet du när det egentligen är ett brott? Kika gärna vidare här: http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=4

    2012-01-09 | 20:26:08
  • muslimah säger:

    jag var ocksa en san forut som stog tyst, men nu nar jag sjalv eller jag ser en annan syster i islam bli pa hoppad av nagon sa blandar jag mig i och forsvarar mig sjalv eller systern..man blir ofta pahoppad av manniskor...de tror att man inte kan svenska for att man har hijab sa ibland pratar de skit om en framfor en for att de tror att man inte forstar..trakigt att folk ar sa okunniga..en muslimsk man eller kvinna kan oftast vara mer utbildad an den som hoppar pa dom, men det tanker ingen pa.

    2012-01-09 | 20:40:54
  • En människa säger:

    Bara kram till dig Cherin.

    Var nyligen med om två incidenter, dvs. själv utsatt för hatbrott... samma dag... på samma sjukhus... av en läkare (?!) och en sjuksköterska.

    Ssk:an var värre; läkaren var mer förfinad i sitt sätt att attackera.

    Helt ur ingenstans.

    Jag bara var där. Jag EXISTERADE. Brottet: en troende kvinna.



    Jag älskar profeten Ibrahim, alayhissalam.

    2012-01-09 | 20:59:16
  • Erik säger:

    Herregud Sonja, du verkar insnöad.



    Det är mycket mer troligt att det är färre svenskar som anmäler brott gjorda av invandrare än tvärtom, tro mig. Man vet att det inte tjänar någonting till som det ser ut idag, därav mina ytterst kvalificerade gissning på att samtliga brott i Sverige är gjorda av 70% invandrare, samtliga i "utanförskapandet" (som man på egen hand har lyckats skapa, med en hel del hjälp av svensk migrationspolitik förvisso)



    Alla har vi ett ansvar, vad är er ursäkt för att stå för Sveriges största brottslighet? :-)



    Skyll förfan inte på att Sverige är rasistiskt när ni beter er som ni gör.

    2012-01-09 | 21:53:16
  • Camilla Lif säger:

    Det är viktigt att man står upp för andras rättigheter även om man inte tycker som en annan person - man ska man väl i demokratins namn försvara rätten för att folk får klä sig som de vill utan att man på 2000-talet ska attackeras för det. Eller menar ni, Emma och andra bakåtsträvare att den som sticker ut, t ex genom en annorlunda klädstil, ska känna sig otrygg och rädd i Sverige 2012? Låter rena medeltiden i mina öron. Och förresten behöver man inte förstå VARFÖR en kvinna pga sin tro väljer att täcka sig, utan det är bara att respektera det - precis som en troende har svårt att förstå varför man exploaterar kvinnors kroppar och får de att framställas som objekt. Se bara hur bilar säljs, varför står det en naken kvinna brevid bilen, men en fullt påklädd man bredvid? Det kan jag inte begripa att man behandlar kvinnor i Väst på ett så nedvärderande sätt att man behandlar de som sexobjekt - när man nu snackar högt och brett om sin jämställdhet här i Sverige.

    2012-01-09 | 21:57:03
  • Emma säger:

    Kära alla ni som gett repliker på min kommentar.

    Jag är inte glad över att Cherin drabbats av en uppenbart sjuk person. Tvärtom, jag blir förbannad.



    Läs mitt inlägg för vad det är. Jag är rakt och ärlig om varför jag tror detta hände.



    Och jag är fortfarande skeptisk till traditionen slöja/niqab som många muslimer tagit till sig. Jag menar att en god gud inte skulle kräva att den vackraste av skapelser skall täckas för att inte väcka mannens lust. Det är ett medeltida sätt att betrakta världen.



    Ni som tycker att jag är fördomsfull och tycker att man skall få klä sig som man vill. Visst får man klä sig som man vill. Men man får också ta konsekvenserna för det. Om jag klär mig i bombarjacka, rakar mitt huvud så kommer folk att ha förutfattade meningar om mina åsikter och värderingar. Det är en finess med den mänskliga hjärnan som gör att vi kopplar så.

    2012-01-09 | 23:09:07
  • Vettig Erik säger:

    Erik:

    Jag vet inte om du är helt verklighetsfrånvänd eller bara en av de Sverigedemokrater som försöker göra resten av Sverige verklighetsfrånvända.



    Till att börja med så är det löjligt med din "ytterst kvalificerade gissning" på att 70% av alla brott som begås begås av invandrare. Ja invandrare är överrepresenterade inom brottsstatistiken. Därom tvista icke de lärda.



    En annan sanning som det inte heller bråkas något om är att den största delen brott som begås av invandrare begås av... ... FINNAR. Det är alltså finnar som kom hit för 20-30 år sedan som du vill straffa. Inte personer med slöja eller Niqab. OM det nu är så som vissa av er tror att kvinnor med slöja är förtryckta och inte valt det själva så är det väl absolut inte kvinnorna ni skall ge er på...



    Cherin och Asiya:



    Jag tycker att det är jätte tråkigt att förundersökningar läggs ner så ofta nu för tiden. Det enda som kanske kan trösta är att de som läggs ner sällan skulle lett någonvart. Eftersom alla som inte vågar lägga sig i skäms och lämnar platsen är det ofta ord mot ord om man nu skulle få tag på idioten.



    Jag hoppas att ni inte lämnar landet och lämnar er med att om detta skulle hända när jag var med så skulle det i vart fall finnas en person som skulle hjälpa till.



    Till alla er som är rädda och inte vågar. Ta bara fram en mobiltelefon och låtsas filma eller filma det hela. Alla som inte är psykiskt sjuka kommer sluta och bli rädda och de som är psykiskt sjuka kommer att bli dömda och få hjälp.



    MvH

    Erik (den vettige)

    2012-01-09 | 23:30:51
  • Daniel säger:

    Har en bekant vars son för ett tiotal år sedan jobbade i ett land i mellanöstern med muslimsk majoritetsbefolkning och islamisk lagstiftning. När hån åkte för att hälsa på honom var hon tvungen att täcka håret på grund av religiösa krav. Varför hade hon inget eget val?



    Jag ser fram emot den dag då sann religionsfrihet råder, dvs frihet för religiösa samt frihet FRÅN religion för oss som valt att inte tro på hjärnspöken.



    Det är trist att läsa dessa ständigt falska motsatser såsom "man behandlar kvinnor i Väst på ett så nedvärderande sätt att man behandlar de som sexobjekt".

    Så det finns bara två alternativ: den rena och täckta troende kvinnan, och den utnyttjade och nakna trolösa kvinnan? En falsk dikotomi.



    Tycker för övrigt att Emma är den enda riktigt skarpa kommentatorn här och hon ställer riktigt bra frågor för att utmana era fördomar. Hur skulle ni alla reagera om ni såg någon med rakat huvud, bomberjacka och Dr Martens-kängor? Skulle ni se en individ eller se en representant för ett kollektiv?

    2012-01-10 | 09:21:17
  • z säger:

    Men när svenska tjejer blir kallade hora av invandrarkillar så lyfter ingen på ögonbrynen...



    Liisa Umm Ihab: Vad är det rasistiska i att påpeka sanningen om brottstatistiken?



    Camilla Lif: Naken kvinna? Tror du har lite fel på synen. Män behandlas minst lika mycket som sexobjekt, hört talas om Ladies Night?



    Vettig Erik: Antar att du har källa på att finnar är överrepresenterade?

    2012-01-10 | 10:35:04
  • Sonja Ljungborg säger:

    Ähum...jag är finne...och det är kanske så att finnar är bra representerade i kriminalregistren. Vi talar alltså om finsktalande finnar, tror jag. Det är min erfarenhet att det är de som hamnar i registren. Hm. Eller talar vi om zigenare? I täcktermer av finnar? Deras kvinnor bär också annorlunda kläder. De har inte huvudbonad men det gör inget, tydligen, Man kan få bli hånad ändå. Det går så bra så. De är ofta kristna.

    2012-01-10 | 14:45:21
  • yamina säger:

    Till Emma :

    Rasismen klä dig precis som min slöja, skillnaden är min slöja täcker mitt hår, din täcker tyvärr, din hjärna

    2012-01-10 | 18:46:34
  • yamina säger:

    till Erik :

    Beror inte den hög brottslighet siffra, på att fortfarande inte finns något j-åklagare som heter Mohamed eller en

    domare som heter Abdul Rahman



    2012-01-10 | 18:56:08
  • muslim säger:

    'fan vilka idioter man blir förbannad..tur att jag inte var där,nästa gång sparka honom mellan benen..

    2012-01-11 | 01:22:05
  • Yahya säger:

    Det är mycket tankeväckande att studera hur antisemitism diskuterades och förklarades under mellankrigstiden. I princip alla, från de mest radikala nazisterna till sansade akademiker sökte förklaringar till den våldsamt stegrade antisemitismen i Europa, och var hittade de den? Ofta kunde sansade människor se att icke-judar ibland handlade omoraliskt, särskilt när våldsbrott och hetsen blev iögonfallande, men grundorsaken söktes alltid hos offren. Man förklarade i princip alltid antisemitismen utifrån hur den judiska gruppen betedde sig, vilken tro de hade osv osv. Alltså; man förlade skulden för anti-judisk hets och förföljelserna i huvudsak hos judarna själva. För.. ingen rök utan eld? När man studerar det här i efterhand är det fullständigt hårresande vilka förklaringsmodeller helt vanliga sansade "moraliska" människor anlade, och vilka vidrigheter detta resonemang i slutändan kan vara med och bidra till.



    Idag skulle ingen i Europa söka upphovet till konspirationsteorier om en judisk konspiration, anti-judiskt våld osv hos den judiska gruppen. Resonemanget skulle ses som absurdt i svensk offentlighet. Men det finns en annan grupp där dessa resonemang (om än givetvis inte på något sätt i närheten av situationen för judarna under mellankrigstiden) är legio; muslimerna. I samband med flagranta händelser av anti-muslimsk hets och våld, vilket existerar i alltför stor grad tyvärr, skall det alltid flikas in att muslimerna minsann har niqab, eller någon dubiös statistik om brott. Dessa frågor (niqab, brott osv) kan diskuteras, men att anlägga dem som förklaringsgrund för förföljelser är att träda in i en moralisk öken. Anti-muslimska stereotyper kan inte användas som en förklaringsgrund för hets och våld. Det är en helt principiell fråga som varje moralisk person borde kunna ställa upp på.



    Ytterligare en sak från mellankrigstiden skulle människor behöva reflektera över. Den tyska judenheten var europas mest integrerade och assimilerade judiska minoritet. De hade med en nästan fanatisk nit sett till att skaffa sig äkta tysk bildningskultur, ansedda borgerliga yrken och var som bekant mycket drivande i den kulturella sektorn. Hjälpte det? Det användes bara som ytterligare en anklagelse emot dem.



    Till bröder och systrar:



    Sådana här händelser borde leda till en fördjupad reflektion runt vår situation i Europa, hur den är nu och hur VI anser att den borde vara. Att endast inom ett, till syvende och sist mer eller mindre sekulärt paradigsm diskutera "islamofobi" räcker inte i längden. Vi måste vara proaktiva själva och bygga de institutioner vi behöver för att komma dit vi vill. Varken assimilering eller ghettomentalitet kan vara svaret. Att vara mindre muslimer är inte vad vårt samfund behöver, tvärtom. För att bli produktiva måste vi sätta igång de mekanismer Allah lovat skänka framgång, med start i att förbättra oss själva, tazkiyya. Det är det enda sättet verkliga eller påhittade problem bland muslimerna kan börja lösas, och framtiden ligger i Allahs händer.

    2012-01-11 | 10:02:55
  • Emma säger:

    Yahya, mycket intressant resonemang.

    "Tazkiyya" (slog upp det på wikipedia) verkar i min mening vara ett bra sätt att göra sig kvitt negativa stereotyper. Genom att vara en god människa gör man faktiskt skillnad. Det är genom att själv vara ett gott exempel som man visar att muslimer faktiskt inte är ett hot, utan en möjlighet för detta samhället.



    När jag läser Yahyas inlägg slår det mig, Muslimer och SD har väldigt mycket gemensamt. Ni uttrycker en åsikt, men era samlade handlingar säger något helt annat. Det är inte lätt att vara en god människa i den här världen...



    Yahya, förlåt mig om jag provocerar dig, men jag tror inte på den muslimska världsåskådningen. Om en kvinna vill skyla sig bakom en slöja så skall det vara för att hon verkligen vill det och inte för att hon tror att gud vill det. För Gud har ingenting med en slöja att göra, det tror jag att du också vet. Jag vill inte att en religion med tydligt politiska förtecken skall diktera hur man skall föra sitt liv. Jag tycker inte att Sharia är ett bra regelverk, eftersom det är en gud som jag inte tror på. Jag håller helt enkelt inte med er. Jag vill heller inte att mitt misstyckande skall ge er rätt att räkna mig som sämre ("kafur"). Jag vill kunna uttrycka mig som jag önskar och leva fritt utan att behöva vara rädd för repressalier. Ditt välbefinnande är lika viktigt som mitt.



    Yahya, du skriver om antisemitism. Är du medveten om faktumet att antisemitismen i Sverige och övriga Europa ökar? Och att dess grogrund är Islam? En religion som tydligt tar avstånd och svartmålar en folkgrupp är fördomsfull. Vilken gud är fördomsfull?



    Cherin blev utsatt för en riktig jubelidiot. Förkastligt och uselt av en uppenbart sjuk människa. Cherin kallar det för "vardagsrasism".

    Är inte det att generalisera? Är alla svenskar sådana? Är alla gamla gubbar potentiella rasister? Förtjänar nästa gamla gubbe tolerans?



    Vad är då dessa muslimska indivier som gång på gång ger sig på Lars Vilks? Som trakasserar judar i Malmö? Är det "vardagsislamism"? Har Vilks helt tappat sitt mänskliga värde genom att inte godta muslimska regler? Om en känd "konstnär" riskerar livet genom att sticka ut hakan, vem är då lilla jag att våga säga ifrån?

    Är dessa personer som anfaller Vilks av samma skrot och korn som den som anföll Cherin? Jag antar att ni tycker det och jag hoppas att ni också ser intolerans från muslimskt håll som ett problem.



    Yamina, kul att du vill förolämpa mig för mina åsikter. Om det gett dig någon form av personlig lycka och känsla av nöjdhet så skall du veta att din handling inte är direkt positiv för din "tazkiyya". Du måste jobba på din "ṣabr" och istället diskutera sakligt med mig. Jag är inte rasist bara för att jag inte tycker som dig.

    2012-01-11 | 13:32:11
  • Pehr säger:

    Erik:

    Dina åsikter, vilka du givetvis har rätt till, är i mina ögon ovärdiga och osmakliga om dock förståliga. Emma har rätt i en sak och det är att tyvärr är vår hjärna programerad att generalisera. Oftast är detta något positivt som hjälper oss att klara vardagen men tyvärr också upphovet till några av våra mörkaste sidor som exempelvis rasism och förtryck. Var snäll och kom ihåg att varje person är unik och vad du tror dig veta om "dessa människor" förmodligen för de allra flesta är helt eller delvis fel.



    Jag vill också påpeka för alla att även om Eriks siffra om att 70 % av alla brott begås av invandrare skulle stämma (vilket jag är övertygad om är fel) så är det inte samma sak som att 70 % av alla invandrare är brottslingar. Det är en väldigt stor skillnad. 1 % av invandrarna kan begå alla brott och 99 % begår aldrig ett enda brott. Det är alltså helt absurt att dra slutsatser om alla våra medmänniskor som råkat födas i ett annat land (eller vars föräldrar fötts i ett annat land) utifrån detta.

    2012-01-11 | 14:54:44
  • Pehr säger:

    Emma:

    Om en individ attackeras på grund av att individen påförs karaktärsdrag som är generaliserat från en grupp så skulle jag kalla det rasism. Detta gäller både det som Cherin råkade ut för likväl som de judar som möjligtvis trackaserats i Malmö.



    När en individ attackeras på grund av specifika handlingar som individen själv utfört så skulle jag kalla det vanlig brottslighet. I fallet med Lars Vilks så skulle jag nog också säga att det finns en grund i att att förrövarna i detta fall förmodligen är extremister.

    2012-01-11 | 15:17:39
  • Emma säger:

    Pehr, är det då rimligt att säga att Cherin blev attackerad av en extremist? Ponera att vi kallar det för ett extremistdåd. Det innebär att det är en förvirrad människa som gjort detta och att ingen normal person skulle ha gjort det. Innebär inte det att vi sopar det under mattan genom att kategorisera det som ett undantag? Och vad gör Cherin genom att säga att det är vardagsrasism? Du letar efter ordet "generalisera". Genom att generalisera över oss andra icke-muslimer (svenskar eller vilken nationalitet den där gubbjäveln hade) får Cherin och andra muslimer ett övertag. Vi är alla rasister mot Islam, vi är alla hemska människor och vi måste skärpa oss. Och medans vi bänder ryggen för att anstränga oss att neka våra fördomar kraft, så skiter muslimer i allmänhet blankt i Islams extremister. De viftas bort som undantag. Taimor Abdulwahab? Nej, nej, galenpanna. Lars Vilks attentaten? Pojkstreck. Och så vidare...



    Har du läst en bra artikel som är kritisk mot Islam? Som inte skrivits av SD eller någon rättshaverist?

    Hur många svenska journalister tror du skulle ens våga kritisera? Den eventuella kostnaden är "döden:-".

    Jag gillar inte dessa silkesvantar jag förväntas ha när jag diskuterar Islam.... det är för mig ett tecken på att det finns något att dölja.



    Du kan exkludera "möjligtvis" ur den sista meningen i första stycket på din kommentar. En av mina källor:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=4796268



    Slutligen.

    Rasism finns inte. Det finns bara en ras. Ordet rasism är per definition felaktigt och är något som obildade personer slänger sig med. Var och en av oss tillhör den mänskliga rasen. Fördomar däremot, de finns, de lever och de frodas. De skyddar oss, likväl som de bedrar oss... precis som Islam, nazism och andra uttjänta, förvirrade ideologier...

    2012-01-11 | 17:09:41
  • jonna säger:

    hur kan man jämföra någon klädd i bomberjacka och rakat huvud med en kvinna klädd i niqab?? Snälla?! Ni gör mej chockad, förbannad och det enda jag känner är avsmak. Självklart är hjärnan programmerad att reagera när vi ser något so sticker ut - det är inte ens en del av problemet här - problemet är vad man väljer att göra med den informationen. En person i nazistisk utstyrsel och en med muslimsk har uppenbarligen väldigt olika anledningar till att klä sig som de gör. Det är väl ändå personen bakom kläderna som spelar roll! Det är totalt irrelevant att jämföra "utstickande kläder" på det sättet! Kom igen!



    Och Erik som hävdar att 70 % av alla brott utförs av indvandrare utifrån sin personliga "kvalificerade gissning", jag skulle gärna se en undersökning som visar de siffrorna! Det är förvisso sant att invandrare har högre representation i brottsregistren men skillnaden är långt ifrån så stor som folk i allmänhet tror och dessutom så måste du se till förutsättningarna för dessa personer. Så länge samhället är orättvist så kommer det finnas folk som begår brott. Det är inte hudfärgen, religionen eller den etniska tillhörigheten som gör att man begår brott - det är ens sociala situation - och i Sverige ser det ut som att folk börjar bry sig mindre och mindre om att alla ska ha lika förutsättningar. Med det tankesättet kommer problemen bara bli värre och värre.

    2012-01-11 | 17:12:04
  • Emma säger:

    Erik, 99% av de brott som du personligen drabbas utav utförs utav svenskar. De korkade individer som åker in och ut ur finkan är inte intelligenta nog att utföra ett brott utan att åka fast, tror du på fullaste allvar att de utgör ett hot mot sverige då? Då är du inte särskilt smart.



    Nej, det är snarare svenskar som tar sig friheter, som kan regelverken och vet exakt hur de skall fixa en thailändska att dunka på och ha som arbetsslav i 2 nästan fulla år för att sedan slänga ut henne ur landet utan att ens riskera minsta påföljd. Det är svenskar som oftast kör rattfulla, som snattar, som stjäl från jobbet och som sticker till Thailand och daskar småpojkar i stjärten.. kort sagt svenskar begår vardagsbrotten som du svär över. Men även de grova brotten är svenskarna riktigt duktiga på. Hagamannen var svensk. Örebromannen var svensk. Hur många kvinnor våldtog de innan de åkte fast? Ett 20-tal kvinnor blev utsatta, ingen hade en susning om vem som låg bakom. Det var ren tur att polisen fick fast dom. Somsagt, var inte orolig över de blåsta blattar som sitter inne. Var orolig för de svenskar som aldrig kommer att åka fast. De är smarta, de kan vara din granne, de kan jobba på ditt barns dagis och de kan slå till när som helst eftersom de smälter in så bra.



    Åter till diskussionen.

    Jonna, med flera:

    Nasseutstyrsel är självvalt och ger direkt associationer till våld, främlingsfientlighet och unga arga identitetssökande vita män från villaförorter där pappor jobbar för mycket för att ha håll på ungarna och mammorna gillar rödvin för mycket. Iallafall för mig.



    Innebär det att man inte får klä sig så, om man inte har de åsikterna? Enligt din argumentation så får man visst klä sig så, utan att ha åsikterna. Och det skall inte vara några som helst problem. Var är anti-fördomspekfingret nu? Klart man skall kunna ha bombarjacka, rakat huvud och inte bli misstagen för, gud förbjude, nazist? Vart är den här världen på väg om man inte kan det? Döma någon efter kläderna... hehe... vad primitivt.



    Är det bara jag eller börja man ana pudelns kärna nu?



    Slöjan är för många (och mig inklusive) ett tecken på något dåligt. En symbol för att män och kvinnor faktiskt inte är jämlika och därför måste klä sig på olika sätt. Varför skall kvinnor annars ha på sig slöja om inte männen också måste ha det? Kom inte med något argument om att kvinnor i sverige objektifieras. Det är ett underkännande av allt som kvinnor i sverige har kämpat för i decennier. Kvinnor i sverige är åtminstone fria att välja. Kvinnor i sverige har det väldigt bra.



    Vi får genom media veta hur kvinnor i Saudiarabien har det och jag läste senast idag om hur ett spontanbildat "sedlighetsråd" i Egypten gick runt och trakasserade kvinnor utan slöja. Inte en, utan två gånger, har kvinnliga studenter fått brinna inne i sina skolor i Saudiarabien för att man inte velat släppa ut dem ur sina skolor utan slöja. Är slöjan verkligen så viktig för gud? Detta händer ju inte i icke-muslimska länder.



    Det är således inte ett undantag, utan en regel. En regel som säger att ju mer man döljer och förtrycker kvinnor, desto mer perverterat och sjukt blir ett samhälle. Ju mer man undanhåller kvinnor från våra mänskliga rättigheter (som en så löjlig grej som att t.ex. få ärva sin far/mor, eller ha rätt till vårdnaden om sitt egna barn), desto längre ner i näringskedjan skickas vi.



    Det är inte acceptabelt. Men det är regeln i Islam.



    Och det är det som slöjan symboliserar, för mig.

    2012-01-11 | 23:53:29
  • yamina säger:

    till kristina :

    eh så fega är inte muslimer när de attackerar så gör de inte bakom ryggen på manen utan de går framifrån det därför manen täcker kvinnor och går först, i fall......

    2012-01-12 | 00:18:13
  • Hjalte säger:

    Det är fruktansvärt det som beskrivs i blogginlägget ovan, det är också fruktansvärt intressant att se vad som skrivs i kommentatorsfälten, det här är inget svar till någon specifik person då jag tillkommer lite sent för att hoppa in i en såpass rörig debatt.



    Men, det har påståtts att rasism inte finns på basis av att det bara finns en ras.

    Detta påstående är direkt felaktigt, rasismen har alltid haft en kulturell aspekt.

    För mig är rasism ett agerande på fördomar och generalliseringar som resulterar i en kränknig eller diskriminering av individ.



    Sedan har det gjorts vissa jämförelser och kommentarer om att det skulle vara felaktigt att täcka den "vackra kvinnokroppen" eftersom gud har skapat den. Till det vill jag ge en motfråga som kan tyckas dum. Men om gud har skapat kroppen, att man skall stå för det. Trivas i den. Skulle inte vi alla gå nakna då?



    Vill man debattera förtryck, låt oss debattera förtryck då. Om man nu anser slöjan vara uttryck för förtryck, för en sexualisering.

    Låt oss tala om förtrycket i våran "älskade västerländska kultur" där vi säljer stringtrosor och mini-kjolar till småbarn.

    Där vi har en tidningsindustri som direkt väljer att kategorisera människor utefter vilket kön människan råkar födas med.

    Där du som kvinna SKALL välja vissa tidnignar och du som man skall välja vissa andra.



    Låt oss tala om det normativa samhälle vi befinner oss i och hur det begränsar vårat handlande.

    Låt oss tala om att en skrämmande majoritet av alla vådtäkter begås av män.



    Låt oss tala om förtryck. Men försök inte att göra det enbart på basis av en slöja.



    Låt oss inte debattera slöjan utifrån en islamistisk diktaturisk stat som saudiarabien.

    2012-01-12 | 13:38:25
  • ShemsaLinda säger:

    Systrar, jag överklagade polisens beslut om att lägga ner förunderökningen där min son hotades, jag skrev till åklagarmyndigheten och krävde överprövning. Jag åberopade... Olaga hot är ett brott i svensk rätt enligt 4 kap 5 § Brottsbalken. Gärningsmannen hade för avsikt att framkalla allvarlig fruktan och hör... åklagaren tog upp fallet, så ge inte upp. till Är det ett polisbeslut, skall man överklaga till åklagare och är det ett åklagarbeslut, skall en högre åklagare pröva överklagandet. Ett nedläggningsbeslut kan alltid upphävas och förundersökningen tas upp igen, så länge brottet inte preskriberats. Kämpa för rättvisa och ge er inte ni som utsätts för hot.

    2012-01-12 | 22:45:11
  • Erik säger:

    Emma, du är ute och cyklar igen.



    Om invandrare är överrepresenterade så utförs inte 99% av alla brott av etniska svenskar, det förstår du kanske själv?



    Man kan tyvärr inte ursäkta invandrares beteende genom att säga: "Svenskar kan systemet, därför är det fler svenskar än invandrare som är brottsliga.. dom kan komma undan med det!!!!!!"



    Det är så jävla uppe i det blå, och det vet du om.. men när du i diskussioner med folk som faktiskt vet vad de talar om, då förnekar du all fakta som kommer in.. precis allt.. det är så vänstern resonerar.. :-)



    Nej, vi kör på SD's linje och drar ner invandringen till en behaglig nivå, 90%.

    2012-01-17 | 21:56:25
  • Pehr säger:

    Emma:



    Jag tycker du bryter ner och analyserar språkliga uttryck till den grad att ditt resonemang blir mindre intressant iaf för mig.



    Dessutom tycker jag det är ointressant att prata om att Muslimer på något sätt skulle få någon form av övertag. Underförstått så antyder du att det råder någon form av kamp, vi mot dom. I min värld finns inte någon sådan kamp eller motsättning mellan "muslimer" och "svenskar".



    Den möjliga kamp som finns i min värld är mellan de människor som låter sin hjärna smutsas ner av hat och fördomar och de av oss som vill leva i en värld där det är individen och vår förmåga att respektera varandra oavsett religion, kön och sexuell läggning som räknas.

    2012-01-22 | 17:13:54
  • Khaduja säger:

    Skrämmande händelse och kommentarsfältet visar ju att han som attackerade har gott om meningsfränder. För annars skulle man väl inte ens resonera i termer att slöja är negativt och det är en förklaring till att det begås brott mot muslimska kvinnor ?

    2012-04-01 | 12:07:32
    Bloggadress: http://www.konvertitakuten.se
  • 1 säger:

    -1'

    2013-01-17 | 15:49:08
  • -1' säger:

    1

    2013-01-17 | 15:49:10

Kommentera inlägget här: