cherins

Syrien

Kategori: Allmänt

Det här är ett inlägg jag länge velat skriva men inte vågat. På grund av min bakgrund, på grund att jag har familj och vänner i Syrien. Mina släktingar har flytt sina hem, håller sig gömda. De är svårt att kontakta dem och de har svårt att få tillgång till sånt de behöver för att klara av dagliga livet. En sväng till livsmedelsbutiken kan innebära döden. Trots det känner jag nu starkt att den metod jag valde var inte korrekt. Jag hade fel.

När protesterna började i arabvärlden förra året var det få av oss som trodde att Ben Ali, Saleh, Mubarak och Qaddafi skulle tvingas iväg. "Det finns inte en chans i världen att Mubarak lämnar sin post". Libyerna kommer aldrig lyckas få bort Qaddafi."  Vi hade fel.

Jag minns diskussionerna jag hade med mina vänner. En sak var i alla fall säker. Syrierna skulle aldrig våga. Vi var många som sa, att syrierna var för fega, inte lika modiga som befolkningen i de andra länderna. Vi hade fel.

De sista månaderna har ett twitterkonto vid namn @syriennyheter rapporterat om det som skett i Syrien. Genom sina kontakter har det gifta par (som jag förstått det) som står bakom kontot givit oss en möjlighet att få insyn i de övergrepp som den syriska regimen dagligen begår mot sin befolkning.  Twitterkontot länkar dagligen till nya youtubeklipp som oftast är på tok för svåra att titta på. Jag läser oftast rubrikerna på klippen, men kan inte finna det i mig att titta på alla söndertorterade männikor. Unga män, kvinnor barn, äldre människor. Människor som gick ut för att höja sin röst. För att visa att Bashar al Assad har fel.

Den 17 januari postar @syriennyheter färsk statistik. På den 307e dagen av protester hade 6479 civila offer dödats av regimen. av dessa är 443 barn 301 kvinnor. Av dessa har mer är 400 personer torterats ihjäl. Över 40.000 personer saknas. Jag önskar @syriennyheter har fel. Tyvärr säger verkligheten annat.

Igår, den 17e januari får @syriennyheter ett hotbrev hem. Trots att de varit anonyma med sitt twittrande får de hotbrev hem. De hotas till livet och anklagas för att vara landsförrädare på grund av sin rapportering. @syriennyheter misstänker omedelbart att det är den syriska ambassaden som står bakom hotet, enligt @syriennyheter har de blivit hotade tidigare.

Obehaget som kom över mig när jag fick veta att dessa personer, som gjort mer för rapporteringen om Syrien i Sverige än alla etablerade medier tillsammans är obeskrivligt. Här han någon lagt ner tid på att spåra en anonym familj, funnit dem, tagit sig till deras hem, försökt hota dem till tystnad. Det säger ganska mycket om vikten av deras jobb. De behöver vårt stöd. Och de har mitt helhjärtade stöd.

För de har rätt. Syriska folket har rätt.
                               .. 

Kommentarer

  • Cas säger:

    Modigt av dig att skriva om detta Chering! Bra gjort!



    Vilken kontrast att ha läst klart något sådant för att, direkt efter, mötas av något så ytligt som reklamen för "Top Model Sve". Sjukt hur annorlunda samma värld ser ut, bara en flygresa bort.....

    2012-01-18 | 14:46:26
  • Anonym säger:

    Som Cas skriver, modigt av dig att skriva detta. Och modigt av SyrienNyheter att dagligen rapportera för oss ovetande om vad som händer bakom stängda murar. Och självklart, modigast av alla är det syriska folket, de som dagligen står på barrikaderna och kämpar för frihet. Jag ber för det syriska folket och för att rättvisan ska nås även i Syrien, Allah ya7mikom, o barak Allahu fiki Cherin för att du uppmärksammar detta.

    2012-01-18 | 16:24:40
  • @SyrienNyheter säger:

    Hej Cherin, Tack för att du nämnde oss, men det är inte vi som är nyheten, det är alla dessa modiga själar som vågar stå för sina åsikter och demonstrerar trots all våld och tortyr som de riskerar. Jag hoppas att vi träffas i en av demonstrationerna, det skulle vara trevligt å se fler syrier vågar komma till våra demonstrationer i Stockholm.

    2012-01-18 | 16:28:14
    Bloggadress: http://twitter.com/SyrienNyheter
  • Anonym säger:

    @SyrienNyheter, jag undrar hur man får reda på när det hålls demonstrationer i Stockholm? Jag har inte sett info om det på er twitter, kommer det upp när det blir aktuellt?

    2012-01-18 | 17:06:22
  • Hur länge ska man tysta 16 miljonner säger:

    jag undrar var är alla Svenska/Syrier håller de gömda här i Sverige med? och vem i så fall gå ut och demonstrera? Är det inte dags att försäkra sig att det inte kommer att hända någon något förutom det Allah har föreskrivit och tillåtit att det ska hända, ut med er alla och visa att bashar har fel, och folket har rätt, och bryta Svenska massmedias tystnaden wa Allah karim

    2012-01-18 | 19:38:43
  • syriska folket har rätt säger:

    Jag skäms när jag ser att enbart 4 pers. som känner ansvar att protestera över det grymma slakten bashar använder mot Syriska folket. Hade handlat om en ny film eller ett nytt plagg , jag är säkert att massor hade hört av sig .

    2012-01-18 | 19:49:32
  • Annika Z. säger:

    Bra skrivit Cherin! Kämpa på!!!

    2012-01-18 | 21:10:18
  • Noura säger:

    Jag trodde inte heller att det skulle gå att få bort BenAli, och aldrig trodde jag att Mubarak skulle ge upp. Att det skulle gå att få fast Khadaffi fanns inte på världskartan för mig! Men nu när jag sett råttan bli fångad i sin håla, tvivlar jag inte alls längre! Syrierna kommer vinna tillslut! In sha Allah!

    2012-01-18 | 23:34:29
    Bloggadress: http://nouramuslim.blogspot.com
  • Elise säger:

    Hej! Jag har själv funderat på att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

    2012-03-19 | 00:32:41
    Bloggadress: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här: