cherins

Hatbrott.se

Kategori: Allmänt

En nära väninna till mig som har en master i mänskliga rättigheter har startat en hemsida jag gärna vill pusha lite för. Så här skriver hon själv om den. 

"För några år sedan gjorde jag en enkätundersökning bland unga muslimer om hatbrott. 250 personer besvarade enkäten: över 90 % av de deltagande hade blivit utsatta för hatbrott p.g.a. sin tro. Ca 70 % av de drabbade var unga kvinnor med sjal. Av dessa var det endast tre personer som hade gjort en polisanmälan.

Det betyder att statistiken över hatbrott är långt ifrån en korrekt återspegling av verkligheten då de som har blivit utsatta saknas i statistiken. Som om alla dessa oanmälda övergrepp aldrig har ägt rum.  Vi vill vara med och ändra på detta och därför har vi tagit fram en enkät som man fyller i om har blivit utsatt för hatbrott. Vid behov hjälper vi även till med polisanmälan. Skulle du behöva hjälp med juridiska frågor som rör ditt fall så kan vi erbjuda hjälp med detta också.

Dessa fall kommer att ges ut som en rapport en gång per år  som kommer att vara tillgänglig för allmänheten. Du garanteras anonymitet och uppgifterna är enbart till för att uppmärksamma och belysa denna form av brott."

Om du som muslim blivit utsatt för någon form av hatbrott hoppas jag du klickar dig in på sidan och skriver din historia.  Jalla jalla! www.hatbrott.se

Kommentarer

  • Liza säger:

    Hej, jättebra initiativ!

    Det som jag kom att tänka på direkt var att de som blir utsatta för hatbrott i detta fall kvinnorna pga att de bär slöja. Jag tror att anledningen till att de inte anmäler är för att de tror anmälningen inte gör ngn nytta. Men också att vissa inte riktigt vet vad hatbrott är.

    2012-01-29 | 11:32:54
  • Svarten säger:

    hatbrott.se låter som en alldeles utmärkt idé, men jag tror förtroendet och viljan att dela med sig av sina erfarenheter skulle öka om personen/-erna bakom bloggen inte var helt anonyma.

    2012-01-30 | 23:40:31
    Bloggadress: http://svarten.blogspot.com/
  • Cherin säger:

    Svarten, jag håller med och har förmedlat det vidare.

    2012-01-31 | 22:51:13
    Bloggadress: http://cherins.blogg.se/

Kommentera inlägget här: