cherins

Lokalvårdare och VDar

Kategori: Berättelser om vardagsrasism

Har fått ta del av ytterligare en berättelse som jag gärna vill dela med er. En väldigt typisk berättelse om hur det kan vara att bära hijab i Sverige. Texten nedan hadlar alltså inte om mig.



För ett tag sedan arbetade jag som marknadschef på ett företag på Östermalm. Jag hade fått i uppdrag att styra upp en konferens för ett stort företag. Efter en tids planering var det äntligen dags för konferensen där vi skulle diskutera vårt samarbete.

De övriga deltagarna, alla äldre män, satt redan i rummet och väntade på den konferensansvarige marknadschefen när jag kom in i rummet. Medan jag går mot bordet säger en av männen med en avvisande ton, "tack, det är bra, vi har redan fått kaffe".

Jag förstod först inte piken utan nickade bara glatt och sa att det var bra att de redan fått kaffet, samtidigt som jag sätter mig ner.

En av männen tittar frågande på mig samtidigt som han undrar, "brukar lokalvårdarna vara med på mötena, frågar han och nickar mot mig."

Nej det brukar de inte, svarade jag. Men däremot brukar den marknadschefen vara det eftersom det är denna person som avgör om konferensen blir av eller ej. I nuläget vet jag faktiskt inte om vi kan representera er eftersom ni verkar ha ordentligt med fördomar mot en er samarbetspartner. Jag ska tänka på saken.

Sedan packade jag ihop mina papper, reste mig upp och gick därifrån och lät dem sitta kvar.

Det blev en hel del vi-ber-om-ursäkt-samtal, chokladaskar och blommor efteråt. De förklarade att de inte hade förstått att jag var marknadschef eftersom jag bar "huckle".

Kommentarer

  • Petronella säger:

    Inte bara begrep inte männen att en kvinna med sjal kan ha vilket arbete som helst, precis som en kvinna utan - de kan inte heller skillnaden på ett huckle, som min mamma har om håret när hon städar eller bakar, och en huvudduk med religiöst syfte. De framstår inte som särskilt kompetenta, oavsett bransch. Det här med huvudduk = städpersonal har jag stött på förr. Inte personligen, men jag läste en intervju med Hollands första jurist med sjal. När hon kom till kontoret för första arbetsdagen ville receptionisten visa henne städskåpet...

    2012-03-31 | 23:42:03
  • Neurotic Kitten säger:

    Aj. AJ. I bland är människor så dumma att det gör ont.

    2012-03-31 | 23:54:10
    Bloggadress: http://www.neurotickitten.se/
  • Håkan Larsson säger:

    Hutlöst ohövligt oavsett klädsel eller apparition i övrigt. Hjälpte det med blommorna och chokladen??? Hoppas inte det!

    2012-04-01 | 00:30:05
  • Michael säger:

    Jag hoppas att hon inte funderade för länge på detta!

    2012-04-01 | 08:53:47
  • Mattlo säger:

    Bra näsbränna för männen. Vilket vidrigt beteende.

    2012-04-01 | 09:02:12
    Bloggadress: http://mattlo.se
  • Sara säger:

    Men på sant?! Det där låter ju bara sjukt, från vilken värld kommer de?

    2012-04-01 | 10:20:14
    Bloggadress: http://finest.se/granberg
  • Khaduja säger:

    Ja är det inte bekant så säg- jag har fått liknande respons som lärare, och enhetschef och en och annan fattar inte heller att jag är anställd på min nuvarande arbetsplats på socialen.

    2012-04-01 | 11:18:14
    Bloggadress: http://konvertitakuten.se
  • pop my heart säger:

    Men alltså, vad är det för fel på folk?

    2012-04-01 | 11:30:08
    Bloggadress: http://thegirlandthecats.blogspot.com/
  • Safia säger:

    Jo tack - jag upphör aldrig att förvånas över människor heller. Har också sett förvandlingen hos människor då jag gick från en "normal" svensk kvinna till konverterad muslim med hijab. Civilekonom examen, bra jobb, mer än 20 års erfarenhet från branschen jag jobbat i - och lika fullt får jag de medlidsamma blickarna från några av mina gamla kollegor i korridorerna, alternativt den obekväma tystnaden där man inte vet vad man ska säga. Nu har i och för sig de flesta tagit förändringen helt OK - men visst märks skillnaden. Priset tar nog dock Försäkringskassan där min handläggare som utreder den nuvarande sjukskrivningen för depression (en av många i raden) lyckades kläcka ur sig under ett möte "du, den där sjalen du har på huvudet, har det något att göra med din sjukdom?". Fick vid det tillfället inte ens fram något bättre svar än ett nej...

    2012-04-01 | 12:02:36
    Bloggadress: http://aspiemussla.wordpress.com
  • Mandy säger:

    Nee men usch vilka fördomar människor kan ha! Bra blogg du har! Kramar

    2012-04-02 | 15:41:44
    Bloggadress: http://mizzmandy.blogg.se/
  • Britt säger:

    Tycker överlag att kvinnor blir behandlade så oavsett klädsel eller religion. Lite andraklassens medborgare trots att vi ska ha en sån fantastisk jämlikhet i detta land. Alltså en dubbel börda att vara kvinna och muslim...helst om man väljer ett yrke som domineras av män.

    2012-04-02 | 20:16:47
    Bloggadress: http://brittsbetraktelser.blogspot.com/
  • lassegw säger:

    Säg att berättelsen är påhittad, va? Cherin, please?

    2012-04-03 | 20:02:38
    Bloggadress: http://spambloggar.se/blog/
  • Cherin säger:

    Tyvärr inte ens lite påhittad.

    2012-04-04 | 23:33:06
  • sofia säger:

    så typiskt sånt där. och sen säger dom att alla ska behandlats lika men jo tjena.

    2012-04-05 | 22:31:12
    Bloggadress: http://soffanmedco.wordpress.se
  • Mikael Hägne säger:

    Säger en hel del om lokalvårdarnas situation i Sverige också. Har en god vän som kommer från Togo, har upplevt liknande attityder när jag varit ute med honom. Beklämmande verklighet. Stå på dig, nej förresten det gör du ju redan. ;-)

    2012-06-07 | 14:39:49
    Bloggadress: http://ww.heltorent.com/satyagraha/
  • Anonym säger:

    Jag vet inte om jag ska gråta eller skratta åt mannens kommentarer! Huckle, haha!! Hur gamla är gubben? Har han verkligen varit vaken dem senaste åren!! My god!

    2012-09-13 | 22:15:07
  • Hanna Engberg säger:

    Hej Cherin! Jag vill gärna prata med dig så snart det går. Jag jobbar på SVT Debatt och du kan skriva till mig på mailen så kan jag berätta mer [email protected] Mvh Hannah

    2013-04-23 | 14:18:11

Kommentera inlägget här: