cherins

Berättelser om vardagsrasism del 1

Kategori: Berättelser om vardagsrasism

Efter att jag publicerat texten om vad jag utsattes för inne på Willys började det välla in liknande berättelser i min inbox på FB. Jag kommer därför med jämna mellanrum lägga upp några av dem här.  Här kommer första delen i serien.


 

 

Det händer ju så mycket obehagligt hela tiden. Jag antar att man blir härdad efter ett tag, men vissa saker är ju värre än andra. Jag ska berätta om men den enda som jag egentligen brydde mig -  och också den enda som fick mig att gråta senare.

Jag satt på en halvfull buss förra vintern. Det var väldigt halt ute, bussen stannade och de flesta som satt på den hoppade av, min uppmärksamhet drogs åt en äldre man som såg ut att vara i åldern 85+. Han såg så trött ut att han knappt kunde gå, han stödde sig på en käpp men kunde trots det bara röra sig väldigt långsamt. Jag tänkte att det var hemskt att en så gammal, skröplig man förväntades klara sig själv och förfasades över hur människorna på bussen, äldre som yngre, hoppade av bussen utan att ägna minsta tanke åt honom.

Jag såg att trottoaren precis utanför bussdörren var väldigt hal. Den såg ut att vara täckt med ett vackert men livsfarligt lager glas. När mannen äntligen lyckades ta sig till dörren frågade jag därför honom om han ville ha hjälp, samtidigt som jag räckte fram handen för att låta honom stödja sig på mig.

Mannen tittade på mig och sänkte sedan snabbt blicken. - Jädrans muslimer, muttrade han för sig själv. Han tittade ut och utanför bussen vid busshållsplatsen ser han tre killar som ser mer "svenska" ut än vad jag gör. -Kom hit och hjälp mig, ropar han efter killarna. Killarna tittade på honom och fortsatte sedan sin konversation utan antydan till att hjälpa mannen. Jag stod fortfarande bredvid, förstenad och sorgsen. Mannen stödjer sig mot dörren och ställer ner ena foten på trottoaren. Han halkar på en gång och slår sig illa. Det var nära att han slog i huvudet. Jag reagerade instinktivt och tog emot mannen (bakifrån) och hjälpte honom upp. När han inser att det är jag som hjälper honom skriker han åt mig. -Släpp mig muslimjävel! Killarna som stod vid busshållsplatsenhade missat fallet, hörde mannen skrika åt mig medan jag höll i honom. De kommer springandes och säger upprört åt mig. -Vad i helvete gör du?

-En god gärning som ni inte besvärade er med att göra, svarar jag ler mot mannen och går därifrån. Så fort jag vänder bort ansiktet kommer tårarna. Trots att han var i så stort behov av min hjälp kunde han inte se bortom sitt hat. Att se människan bakom tygbiten var för svårt.

 

 

/H, 20år

 

Kommentarer

  • Umm Elias säger:

    men så fruktansvärt :(((

    2012-01-10 | 18:15:54
  • Marianna säger:

    Vad hemskt där ser du det är inte många som kan respektera och acceptera muslim, dom tror vi är från en annan planet det är vädligt sorgligt faktisk.

    2012-01-10 | 18:23:32
  • Jonas Winston O'Boogie Carlzon säger:

    Det där lät mer än sjukt. Men det visar väl tyvärr bara på att det finns en hög och kraftig mur av idioti, fördomar och ren elakhet. Jag hoppas att tiden kommer plocka sönder den där muren. Men det verkar omöjligt att det skulle ske inom de närmaste 20 åren. Helt märkligt, bara märkligt.

    2012-01-10 | 18:25:40
    Bloggadress: http://wobworld.se
  • Andrés Esteche säger:

    Wow!

    2012-01-10 | 18:39:11
    Bloggadress: http://andresesteche.blogspot.com
  • Anna-Maria säger:

    Subhan'Allah.. om världen vore blind för en dag eller iallafall för en timme. Ingen skulle kunna se vart vi gick, vem vi pratade med, ingenting. Vi skulle bli så beroende av varandra att vi inte skulle bry oss vem som tar emot oss när vi behöver hjälp eller när vi faller.

    Jag hoppas att fler människor väljer att ta på sig "blind-glasögonen" och ser människor som jämlikar istället för vi&dom..

    2012-01-10 | 18:44:34
    Bloggadress: http://www.jaghjarta.blogspot.com
  • Sumeja Abdul säger:

    Ingen av de fattade att är just islam som lärt oss att bry sig och ingripa när det behövs. Må Allah hjälpa oss i vår vardag

    2012-01-10 | 19:00:27
  • S säger:

    Fan ska du bli så ledsen för Cherin. Om du ändå är "muslimjävel" i hans ögon så förtjänar han fan i mig ingen jävla hjälp från dig och han fick vad han förtjänade. Han får fan klara sig själv med "hjälpen" han från sina egna (svenskar dvs).

    2012-01-10 | 19:20:22
  • S säger:

    Oj såg nu att det inte va ngt som hände dig utan en H. Sorry :p

    2012-01-10 | 19:23:05
  • t.m säger:

    känner igen sånt så mycket, det har hänt att man velat hjälpa någon, precis pensionärer som man tycker synd om och så brukar man få "blicken" och ignorerande. Det gör att man inte vill (eller vågar) erbjuda hjälp någon gång, även om man tycker synd om personen.

    2012-01-10 | 19:29:48
  • Elin säger:

    Så arg jag blir! Varför ska vi behöva leva i en sådan värld? Jag skäms också för alla idioter som verkar bo där ute i landet. Jag hoppas att det aldrig händer igen men jag vet att det kommer ske och ser jag något ska jag säga till, jag lider redan av en nästan dumdristig förmåga att lägga mig i så nu ska jag göra det ännu mer.



    Skönt att du är tillbaka Cherin, både jag och mannen älskade din och Mohammeds blogg, speciellt din sons uttalanden om världen.

    2012-01-10 | 20:00:15
    Bloggadress: http://elliha.blogspot.com
  • danpark säger:

    En Neger hade knappast tagit emot hjälp av någon klädd i KuKluxKlan dräkt heller.

    2012-01-10 | 20:04:25
    Bloggadress: http://lidlday.blogspot.com/
  • Linn säger:

    Danpark:



    Menar du att slöjan står för hat mot svenskar? Eller hur var din kommentar relevant?

    2012-01-10 | 20:44:29
    Bloggadress: http://peaceloveandgod.blogg.se/
  • Um Mariam säger:

    Ya Allah att sant hander:(

    2012-01-10 | 21:19:29
  • Camilla Lif säger:

    En normalt funtad människa skulle ha den fina handling du utförde syster - det är genom våra handlingar man visar vad man står för, vad man bär för kläder spelar mindre roll, och det var mycket generöst av dig att hjälpa en sådan otacksam människa - Gud belönar dig insha Allah :-) -

    2012-01-10 | 21:21:09
  • Mariam Sadat säger:

    ooh Min Gud. Vad hämskt! Man blir så arg på sådana människor!

    2012-01-10 | 22:29:33
    Bloggadress: http://http:/narsolenskiner.blogg.se
  • Jessica säger:

    SobhanAllah :(

    2012-01-10 | 23:18:15
  • Asiya säger:

    Ser framemot nästa del...

    2012-01-10 | 23:29:02
  • #4 säger:

    Danpark kan provokation, men ingenting om medmänsklighet (och ännu mindre om estetik).

    2012-01-10 | 23:37:42
  • Emma säger:

    Om jag hade råkat ut för den typen av behandling pga att jag haft en gul mössa på mig, så hade jag nog slutat ha på mig den gula mössan.



    Gubbjäveln hade jag skitit blankt i efter den första avhyvlingen.



    Cherin, varför envisas du med din metaforiska gula mössa om den ändå bara orsakar en massa problem för dig? Vad är det som är så bra med den? Skulle så gärna vilja veta...

    2012-01-11 | 12:36:49
  • Linn säger:

    Om du blir mobbad för att du klär dig på ett visst sätt eller ser ut på ett visst sätt så är det väl inte du som ska ändra dig?

    Det är väl inte den mobbade som ska ändra på sig utan mobbaren?

    2012-01-11 | 15:41:50
    Bloggadress: http://peaceloveandgod.blogg.se/
  • Sara säger:

    2012-01-12 | 06:01:07
  • Sara säger:

    Man ska aldrig förvänta sig att man kommer få beröm av andra, fortsätt och hjälpa till alla som behöver hjälp bli stolt med din sjal. Hoppas att jag klarar att ha på mig någon gång. Må Gud skydda dig.

    2012-01-12 | 06:07:11
  • Erin säger:

    Man kan ändra sig om man verkligen tror på klädstil, De får mobba hur mycket de vill o kan, är stolt kommer aldrig ta av.

    2012-01-12 | 06:16:06
  • Izabelle säger:

    Fruktansvärt att läsa sådant, man tänker sällan på hur illa det kan vara ibland..

    2012-01-13 | 19:39:59
    Bloggadress: http://byizabelle.blogg.se/
  • Nor säger:

    fy vad hemskt.. så hjärntvättad den gubben måste vara.

    2012-02-01 | 17:47:57
    Bloggadress: http://behroox.blogg.se/

Kommentera inlägget här: